brittensvardag.blogg.se

Sista måndagen för i år

Publicerad 2014-12-29 08:28:09 i Allmänt,

Brrrrrrrrrrrrr! Fy attan vad kallt det är. Termometern visar på nytt topprekord för denna säsong, minus 13,2. 
 
För ovanlighetens skull har jag inte sovit så gott i natt heller. Det har knakat och knäppt i mitt gamla trähus pga kylan och eftersom jag är väldigt lättväckt så har jag vaknat varje gång en bräda har rört lite på sig. Allt krymper ju när det är kallt. Allt utom lagret av kläder man måste ta på sig för att inte frysa ihjäl när man skall ut. Och jag var tyvärr tvungen att gå ut tidigt för veden var slut när jag skulle tända i kamin så det var bara att palta på sig tröja, jacka, raggsockar, stövlar, vantar och mössa och bege sig ut till vebon'. Men nu sprakar elden så gott i kaminen och dess sköna värme sträcker sig ända ut här i köket. Här, där jag just nu bakar knäckebröd och två danska rågbröd väntar på att få krypa in i värmen 50 min - 1 timma.
 
När brödet sedan är färdigt har nog mina älsklingar vaknat och då skall vi åka bort till Kinna och köpa garn. Fler raggsockor och mössor skall stickas. Tänk det finns människor som först nu har uppfattat att jag stickar på beställning. Ja, bakar också faktiskt.
 
Till sist skall jag bara säga att du inte får glömma att ta på dig ordentligt om du skall gå ut. Viktigast är nog mössan eftersom huvudet är kroppens temperaturventil. Och skall du ut och köra så se till att du inte har en massa snö under skor och stövlar som kan göra att du halkar på pedalerna. Bilbälte använder du väl alltid så det är ju inget att orda om och inte blinker heller väl?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela