brittensvardag.blogg.se

Åldras

Publicerad 2015-04-28 07:56:27 i Allmänt,

 
Ja det gör vi alla om vi har tur. Jag hoppas på att få åldras länge, länge.
Jag tror inte att vi blir smartare när vi blir äldre men det är nog så att det börjar ta slut på dumma saker att göra. Vi har klarat av det mesta och har vi tur har vi lärt oss massor. För visst är det så att det vi gjort fel är det som vi lärt oss göra rätt. Ta det där med att cykla t ex, det är mycket misstag på vägen där men har vi lärt oss så sitter det där för evigt.
 
Nej, det var det där med åldrandet och dumma saker. När man uttalar den kursiva meningen så kanske det gör för alla andra som för mig, kommer upp minnesbilder från fester i ungdomen eller ett minne från en utekväll när man gjorde något dumt. Visst ler vi åt minnet och tackar vår lyckliga stjärna att mamma aldrig fick veta det. För det spelar ingen roll hur öppna vi är mot varandra så har vi alla små privata hemligheter, saker vi aldrig berättar för någon. Det kan bero på att det var riktigt dumma saker men oftast beror det nog på att de är genanta minnen. Minnen av saker som gjorde bort oss och fick oss att önska att vi var någon annan stans. Självbevarelsedrift kallas det visst. 
 
Men har ni tänkt på vilken förmån det är att få åldras? Hur många det är som aldrig får chansen. Tänk att få växa upp, gå i skolan, börja jobba, träffa en partner och få barn. Så småningom kommer barnbarnen och kanske barnbarnsbarnen. Men också att få träffa alla människor du mött och kommer att möta. Tänk så mycket glädje du haft av alla dessa människor, så mycket du lärt dig och så många goa skratt du fått. Visst, en och annan gång har du mött en sådan där människa som du stilla undrar till vilken nytta han eller hon blivit född, ett riktigt stolpskott, för dig retar eller irriterar hen alltid. Men när det gått några år så kan du förmodligen skratta åt alla dumheter som blivit sagda eller gjorda av eller tillsammans med den där människan. Men också att få åldras med naturens växlingar, teknikens utveckling och politikens turbulens både internationellt och globalt. Allt detta som blir snackisar och ger oss samtalsämnen att diskutera över en kopp kaffe eller te tillsammans med en god vän.
 
Eftersom vi aldrig vet något om framtiden får vi dra erfarenheter ur tider som gått. Tänk att fått uppleva hur välståndet nått gemene man, i stort sett, fått uppleva hur första människan satt sin fot på månen, hur vi kan tala med varandra trots stora avstånd genom en sladd och senare utan sladd. Att få se rörliga bilder hemma, i möbler av trä, glas och senare plast, i och för sig i svart-vitt men senare också i färg. Då för inte alls så länge sedan stora, tunga apparater men idag tunna som tavlor som kan hängas upp på väggen. Vi kan t o m ha "pausprogram" på dem med rörlig bild som visualiserar en brasa eller ett akvarium. Allt för att dölja att vi har en teknisk pryl som många säger blivit människans fördärv men som jag påstår att vi lärt oss mycket genom.
 
Ja, så låt mig åldras och bli riktigt gammal med sinnena i behåll, i alla fall syn, hörsel och minne. Att få träffa nya och gamla vänner, att få uppleva förändringar och förbättringar. Låt mig få uppleva glädje och sorg, ilska och skratt. Låt mig ge och ta emot många goa kramar i både lycka och bedrövelse. Så magnifika och stora önskningar har jag. Någon kanske säger att det är väl inga vidare önskningar men för mig är det en bland de vackraste gåvor.
Så håll mitt hjärta, håll min själ, allt jag ber dig, allt jag önskar, låt mig stanna i din vård.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela