brittensvardag.blogg.se

Nyårsafton

Publicerad 2015-12-31 08:22:52 i Allmänt, Katterna,

Ja så har vi då kommit till vägs ände och det är dags att slå in på en ny. En väg jag hoppas att vi alla får se slutet på.
Julen kanske kan anses vara förbi men jag fick tag på en gammal tidning igår och i den fanns en insändare jag vill dela med mig av. Jag har ingen skrivare kopplad till den här datorn så jag kan tyvärr inte scanna in den men jag skall skriva av den och jag lovar, jag gör det ordagrant utan att lägga till eller dra ifrån något.
 
" Njut varje minut, skratta och mys.
Tänk att barn måste vara 15 timmar på dagis för att deras föräldrar skall hinna,
shoppa, städa och sitt verkliga jag vinna.
Listan kan göras flera meter lång, men barnen förlorar varenda gång.
Att få följa till affären shoppa, bananer, glass och mjölk,
barnen går inte att stoppa
Hemska tanke när någon på Maxi parkerat fel,
arga mammor och pappor i sina kroppar blir stel.
Barnen är bara ett cirka 20-årigt lån,
sen står ni där som ett fån.
Njut varenda minut, skratta, mys och kramas,
det är så era barn skall danas.
Skippa resor, dyra klappar och fin bil, 
ut och ha snöbollskrig, och i skogen gå en mil.
GOD JUL"
 
Idag är det nyårsafton och jag vet att barn, kanske bara 10-12 år gamla får en femhundring eller mer för att hålla sig undan när föräldrarna skall ha fest. De kommer att driva runt, kanske finna kamrater i samma situation. Det gör ont att inte vara välkommen hemma. Man kanske, i bästa fall, dövar smärtan med alkohol förmedlad av en samvetslös vuxen som inte ser till barnens bästa utan bara till plånbokens stinna väl och ve. I värsta fall blir detta barnets sista dag innan det lämnas drogat och utnyttjat i ett dike eller källarskrubb någonstans för att ensam dö. Världen har inte blivit bättre sedan Kerstin satt ensam i tvättstugan och frös en nyårsnatt för cirka 65 år sedan. Ni som följt mig minns kanske inlägget. Ni andra kan hitta det under 26 november 2014.
 
Ja det var mycket svart men sådant är livet. 364 dagar solsken och en dag solförmörkelse. Med detta i minnet återstår nu bara att önska dig ett riktigt bra slut på 2015. Ta chansen att göra något gott så här på årets sista dag. Kramar är gratis så var frikostig med dem. Att ta en promenad till någon du tycker om kostar inget heller, bara några kalorier och dem vill du ändå bli av med. Köp med dig en kaka eller bulle och ta en fika tillsammans när du kommit fram. Eller lyft luren och ring. Prata bort ett par minuter det har du både råd och tid med. 
 
                                               Bildresultat för nyårsafton
 
 
Mjaurrr!
 
Vet ni, jag tycker människorna är konstiga. När vi vill leka, ja då skall de sova. När vi är hungriga, då skall de se på TV. När vi vill ha kyckling, då får vi leverpastej. Fast.... vi har det rätt så bra ändå. Nu låter jag visst som en riktig gnäll-Fia men det var ju inte meningen. Jag hoppade bara in här för att tala om att vi har kommit på en ny lek. Varje gång husse gör rent våra lådor då passar vi på. Han tar en låda i taget, bär ut dem och tömmer dem. Sedan tvättar han ur dem och så kommer han in. Nu börjar det roliga. I farstun står säckarna med sand och medan husse fyller på sand så hoppar vi i. Alla tre på en gång helst. Nu börjar det roliga. Husse lyfter upp lådan med oss i och så bär han in den på sin plats i badrummet. Sedan tar han nästa låda och proceduren upprepar sig. Jättekul. Likadant är det när de varit och handlat, då kryper vi i kassarna ute i köket och så bär de ut oss i farstun där de viker ihop kassarna för att ta med dem nästa gång de åker och handlar. Det där med att åka med är fantastiskt roligt men det är som med allt som är kul, det tar slut fort.
Matte har något fel i munnen så hon kan inte tugga ordentligt. Det tycker jag är bra för vi får massor av godsaker, korv, skinka, kotlett, skinka och biff bland annat. Men vi får också lite kokta grönsaker. Morötter är gott.
Men ni, jag tror att det brinner i skogen! Titta här!
                                    
               
 
Matte säger att det bara är solen som går upp men jag vet inte om jag vågar tro på det för det ser precis ut som när husse eldar i kaminen. Men ojdå! Nu sa det visst på radion också att himlen är fantastisk, att det ser ut som om den brinner. Så då kanske matte hade rätt i alla fall. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela