brittensvardag.blogg.se

Men ni....

Publicerad 2015-02-27 07:43:00 i Allmänt,

.... så underbart! Idag fick vi äntligen en sådan dagbräcka som jag älskar. När hela himlen bjuder på ett skådespel värd namnet. Var det inte Aurora Borealis du sa att det hette Ulrica? I alla fall så flammar hela himlen i rosa just nu men innan jag hunnit avsluta mina rader här har det gått över i lite gulorange och sedan i lite gråblått. Metrologerna har ju flaggat för snöblandat regn idag så man skall väl in te tro att himlen blir blå idag i alla fall. Fast det är klart ovanför molnen är ju himlen alltid blå.
 
Det får mig att tänka på en annan händelse. Det inträffade för några år sedan nu men jag fnissar fortfarande åt det ibland. Det var så här att vi var några stycken som skulle flyga till Teneriffa, min favoritö 2, över jul och nyår. Den ene i gänget är inte så där förtjust i att flyga och definitivt inte i mörker. Men flyget avgick 04,50 från Landvetter och då är det mörkt. Vi satt och pratade om det här några dagar innan då personen ifråga säger med gott självförtroende, "Men biten upp tycker jag är ok för när man kommit ovanför molnen så är det väl ljust?" Ja så där kan det bli ibland. Alla synapser i hjärnan är inte alltid på alerten och sanningar blandas och blir en ny sanning som inte är sann. Förstår ni vad jag menar? Jag tror att vi alla har upplevt det men vi är så benägna att inte minnas för det är ju lite pinsamt och skämmigt att vi säger sådana knasiga saker. Jag är inte bättre än andra på att minnas egna tokerier men just det här minns jag. Kanske för att det inte var jag som förde denna logiskt ologiska diskussion den här dagen utan en av de människor jag älskar mest i hela världen.
 
Idag är det fredag och det är ju en trevlig dag i största allmänhet när helgen står för dörren och vi får tillfälle att umgås och vara tillsammans om vi vill det eller bara ägna oss åt oss själva i vår ensamhet. Alla är vi olika och har olika behov. Jag skall i alla fall starta med att åka ner till Kungstorget i centrala Göteborg och Stora Saluhallen. Väl där skall jag gå till "min" slaktare hos Albert Anderssons Charkuteri. Där ligger flera kassar färdiga med nystyckat kött från närliggande gårdar. Idag skulle jag visst få innanlår från Tjolöholm och bringa från ett djur som framlevt sina första sex år på en gård uppe i Gråbo. Grisen jag får kött ifrån kom visst från Fristad den här gången. Det känns tryggt att köpa kött när man vet att djuren haft det bra fram till slakt. Att handla på det här viset har också den fördelen att man ibland kan få träffa uppfödaren och diskutera djurhållning, skötsel och slakt.
Lite fräscha tulpaner skall jag också se till att få med mig hem för nu sjunger de jag fick av min underbara granne Christina på sista versen.
När jag fått in mitt kött i kyl och frys så skall jag baka. Hade tänkt mig ett litet hälsosamt bröd med solroskärnor i. Igår var det som sagts frallor för hela pengen.
 
Dagen har kommit och jag dricker ur det sista av morgonens andra mugg te och blåser ut mitt lilla ljus. Nu är det dags att åka.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela