brittensvardag.blogg.se

Tisdag i en stilla vecka

Publicerad 2015-03-31 13:18:00 i Allmänt,

Och tänk, vi är inne i stilla veckan. Veckan som är den sista i fastan och föregår påsken. Visste ni att veckan också kallas Passionsveckan.
 
Den inleds från söndagen som kallas Palmsöndagen och fortsätter med svart måndag, vit tisdag och dymmelonsdag. Detta för att man i gamla tider bytte ut metallkläppen i kyrkklockorna mot en i trä. Denna träkläpp kallas för dymmel. Sedan följer kyrkoårets skärtorsdag, långfredag och påskafton. Under dessa tre dagar satt alltså träkläppen i kyrkklockan och gav då en dovare kllang för att påminna om Jesu vandring uppför Golgata och korsfästelsen. På påskdagen då man firar Jesu uppståndelse var metallkläppen tillbaka i klockorna för att på det viset fira händelsen.
 
Men jag går tillbaka lite i tiden, närmare bestämt till dymmelonsdagen, den som alltså infaller i morgon. Jag vet inte om detta var vanligt i hela landet men min mormor berättade en gång att hon och hennes sex syskon denna dag försökte att så omärkligt som möjligt fästa lappar med små meddelanden eller uppmaningar på på varandra. Det kunde t ex stå "Ge mig pisk av riset", "Nelly är kär i Holger", "Gal som en tupp när du ser mig" osv
 
Påsk brukar ju betyda björkris, fjädrar och olika narcisser och naturligtvis har också vi det men vi har också julkaktusar som tror att de är påskkaktusar också för blommar gör de. Till stor glädje.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela