brittensvardag.blogg.se

Ur led är tiden

Publicerad 2015-03-29 09:27:32 i Allmänt,

 
VAD ÄR KLOCKAN? Jag blir tokig på detta med sommartidsomställning. Vaknade jag klockan fem eller var klockan sex? Klockan visar en sak men kroppen säger en annan. Lade mig kl 23 och vaknade kl fem men..... hon var väl bara fyra då? Äh, det fixar sig säkert så småningom. Det brukar det göra.
 
Idag har dagen i alla fall startat med strilande regn. Det behövs kanske men jag tycker allt att alla som jobbar och går i skolan är värda lite sol och uppehåll när de är lediga. Föga hjälper det att metreologen säger att det blir uppklarnande till natten, då skall man ju sova.
 
Jag kom i alla fall på att det har varit Marie Bebådelsedag i veckan och då skall man ju äta våfflor. Receptet har ni fått men fick jag gjort någon smet? Ne-ej, inte den dagen eller dagen efter heller men idag skall jag vispa till en, tänkte jag. Kan bli gott till kvällskaffet eftersom vi skall äta fisk till middag idag. Man blir alltid hungrig lite fortare när man äter fisk tycker jag. Gott med något sött efterpå är det också så en våffla (eller två) med lite grädde och sylt på till kaffet blir perfekt. Resten av smeten fryser jag. Kan bli en bra förätt till påsk kanske?
 
Ja tänk, nu går vi in i påskveckan redan. Jag tycker inte att det var länge sedan alls som jag satt och tittade i kalendern och sa "att om fem veckor är det påsk". Men en månad har gått och nu är vi där. Det blir inga stora apparater nu till påsk. Helgen är för kort. Vi samlas, vi som är kvar, äter lite sill och ägg till lunch och till middag den där våfflan med gräddfil, hackad rödlök och lite rökt lax och räkor, en dillkvist och en skiva citron på toppen och så var det klart. Till middag funderar jag på kyckling men hinner jag ner till Saluhallen blir det kanske grillad lammfilé. Orsa kompani lovar inget bestämt och den som lever får se. Mätta blir vi nog i alla fall tror jag.
 
Ungefär så här hade jag tänkt mig våfflan.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela