brittensvardag.blogg.se

Fredag

Publicerad 2015-10-30 09:18:17 i Allmänt,

 
Tänk vad fort en vecka går. Nu är det redan helg igen. Allhelgonahelg.
 
Allhelgonadagen eller som man sa förr, Allahelgonadagen. Detta är faktiskt mer rätt rent språkligt tycker jag för det är ju en helg att minnas våra kära avlidna, alla helgons dag. Sedan om de var helgon det vet i katten men de var som du och jag är mest och vi älskade dem med fel och brister likväl som ödmjukhet, empati och en kärleksfull famn.
 
Allhelgonadagen är den dagen som alltid infaller den 1 november medan Alla helgons dag är rörlig helgdag som alltid infaller på en lördag mellan den 31 oktober och 6 november. Så den är tidig i år.
 
Skillnaden mellan Allhelgonadagen och Alla helgons dag infördes för så länge sedan som 1953. På den tiden var lördagen fortfarande allmän arbetsdag men genom att göra Alla helgons dag rörlig och att alltid infalla en lördag så blev också denna dag fri från arbetet.
 
På senare år har vi börjat ta till oss den Irländska seden som i Amerika gjorts till vad den är idag, Halloween som är en sammanslagning av två ord. "Hallow" = Helgon och en kortform av "Evening" = Afton, Alla helgons afton.
Här i Sverige började man "fira" Halloween i slutet av 1990 och hade jag levt 100 år tidigare hade jag sagt att det var ett djävulens påfund. JAG VILL INTE FIRA HALLOWEEN I DESS NUVARANDE FORM!!!! För mig är den här helgen en helg att med extra anledning minnas alla goda stunder vi haft med våra kära avlidna. De vi inte tyckte om, de som vi innerst inne kände "äntligen" för, dem lämnar vi därhän tycker jag.
 
Visste ni förresten att Halloween idag främst är ett kommersiellt jippo? Det var Hard Rock Café i Stockholm som tillsammans med Buttericks gjorde en jättesatsning för att öka försäljningen. De följande åren så fortsatte det kommersiella tåget sin vandring över Sverige och idag omsätter den industrin över 1 miljard kronor. Ja, du läste rätt. En sak är säker, jag tänker inte bidra med en krona och inte tänker jag öppna min dör för små tiggande monster och medföljande föräldrar heller. SÅ DET SÅ!
 
I USA och andra engelsktalande länder firas Halloween alltid den 31 oktober oavsett vilken veckodag det är så tyvärr sammanfaller ju dagarna i år. Men med lite respekt och hänsynsfullhet skall vi nog ordna den här helgen också.
 
                     
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela