brittensvardag.blogg.se

Ännu en dag

Publicerad 2015-09-29 08:57:32 i Allmänt, Katterna,

 
Dagen började i mörker, jag var uppe tidigt. Jag fick ganska snabbt sällskap av tre små hungriga och kelsugna små kissekatter. Min vana trogen så startade jag med att knäppa på radion, P4/Gbg. Sedan åkte vattenkokaren på, temuggen, den blå med lilla vita kissekatten på, gjordes i ordning, dagens val av flingor portionerades ner i min djupa tallrik och på assietten samsades ett par cocktailtomater med några skivor gurka, en bit melon och några vindruvor.  Till sist slog jag mjölk på flingorna, satte mig ner och tände mitt lilla ljus. Det är samma som förra vintern så jag besparar er en bild. Jag såg dagen randas fast dimslöjorna hängde tunga över skogen. Nu är frukosten uppäten, min blå mugg har fått påfyllning, ljuset har jag blåst ut men radion gör mig fortfarande sällskap. Jag har satt ännu deg till bröd då gårdagens bak faktiskt är slut. Nej, vi har inte ätit upp åtta kakor bröd själva. Jag lyckades bara rädda undan en till oss. Ha, ha, ha. Visst är det underbart att få känna sig uppskattad?
 
Kommer ni ihåg att jag för några dagar sedan ondgjorde mig över alla "dagar" som skall uppmärksammas på olika sätt. Idag är det då "kaffets dag" men vi firar också Mikael på namnsdagen. Det tycker jag är bättre att uppmärksamma. Det är betydligt fler som älskar en Mikael än som älskar kaffe, tror jag i alla fall. Vem var då Mikael som gjorde att han hamnade i almanackan? Eftersom namnet har funnits med sedan medeltiden tror man att det är ärkeängeln Mikaels "fel". Han var en av tre namngivna ärkeänglar jämte Gabriel och Rafael i Bibeln. Jag hittade en bild av honom på nätet och den delar jag med er.
 
                                                      
 
Till sist vill jag bara för den som undrar tala om att jag tränar nästan varje dag. Som idag till exempel, då tränade jag nästan.
 
Mjaurrr! Hallå!
 
Brrr vad det är kallt! Jag fryser! Så fort jag och tjejerna får möjlighet så kryper vi upp i sängarna, helst i mattes för där är varmast men husse och lillmatte har så mysiga filtar i sina så där är också ok. Men bara människorna har vaknat så blir det varmare. Dels för att matte plingar tre gånger på en mojäng och sedan blåser det varma sköna vindar och vi kan ligga på varsin stol och mysa. Har vi tur går matte ut i köket och tänder lampan bakom det där konstiga glaset där det brummar. Efter en stund blir det varmt och gott i köket också men då börjar nästa elände för då börjar matte hälla sådant där vitt puder som man nyser av i den där blanka bunken. Ja det blir inte bara puder för hon lägger i vatten och mjölk också. Å så sådant där gott smör som de har på sina mackor. Sedan pyttsar hon ner lite andra grejor också men det vet jag inte vad det heter eller hur det smakar men det vet nog Missan för hon smakar på allt. Husse säger att hon är som en ettåring som skall smaka på allt. Jag vet inte vad en ettåring är men det kvittar, det är säkert inget jag behöver veta. Åter till ordningen! Hursom helst, när matte är nöjd och allt lagts i bunken då vrider hon på en knapp och då sticker vi alla tre för då väsnas det ordentligt, riktigt länge. Mins fem minuter. Fördelen är att det börjar lukta gott så småningom och Missan säger att det är bröd det doftar. Missan gillar bröd, särskilt om de lägger ost på. Själv gillar jag bäst stunderna mellan brummandet och doften för då ligger jag i mattes famn och myser. Matte är varm och mjuk och kliar mig så gott på halsen. Där kan jag ligga riktigt länge. Lite skämmigt är det för jag brukar somna och då vaknar jag av en puss och matte som säger att - nu lilla älsklingen får du flytta på dig för nu skall jag..... Vad det nu är hon skall göra.
Nu mina vänner får det vara bra för idag för nu gick husse och lade sig en stund ovanpå. Han har visst inte sovit så gott i natt. Han säger att det är fullmåne men jag har inte sett att månen druckit något.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela