brittensvardag.blogg.se

Jag tänkte jag skulle ta en paus

Publicerad 2016-08-29 09:00:13 i Allmänt,

 
Nu har jag skrivit varje dag, förutom vid ett tillfälle, sedan den 15 november 2014. Å jag tänkte att nu kanske ni börjar tröttna men jag är ledsen, jag kan inte låta bli.
 
Ett tag funderade jag på om jag skulle gnälla lite över dålig nattsömn men så insåg jag att natten var förbi så då var det ingen idé att gnälla över den för den blev ju som den blev. Men nu, nu är himlen mjukt pärlgrå, allt är alldeles stilla och ifrån trädens grenar, blad och barr glittrar små rester av nattens regn. Det är ganska varmt, vi har i alla fall cirka arton grader fast klockan bara är lite drygt åtta och det är fem grader varmare än vad det var klockan tio i går kväll.
 
En hel del regn har vi fått också men jag är inte ledsen för det, det behövs. Nu när skördarna är bärgade så måste jorden mättas med vatten men att gödsla det väntar i alla fall jag med ett litet tag. För ni vet väl att växterna är som vi, de vill inte somna hungriga och törstiga.
 
Har ni inte tänkt på att det kanske regnar så mycket för att regnet är ledset. Kan ni tänka er något som är mer kollektivt mobbat. Vi gnäller på för mycket regn och för lite. Det kommer för stora droppar som slår sönder våra blommor eller för små droppar så vi ändå måste gå ut och slåss med knott och mygg för att vattna. Det skulle inte vara konstigt om regnet tog till lipen då och då. Nästan alla gnäller så fort det regnar men nästan ingen säger något uppskattande när vi äntligen får regn efter en riktigt het period. Jag vet inte när min positiva syn på regnet började egentligen men jag har nog alltid tyckt att det var ok. Jag tror att visan om droppen Dripp och droppen Drapp har hjälpt mig på vägen. För dig som inte minns så var det Alice och Titti Sjöblom som sjöng.
 
- Hela semestern regnade bort, finns det höstar när somliga suckar. Totalförstörd, blev den! "Risk för regn" siar vädergubbarna och -tanterna. Inte en endaste en suckar någonsin beklagande och säger som så att, tyvärr, det blir sol i morgon.
 
Nederbörd uppfattas som en olycka vare sig det handlar om en liten nyckfull aprilskur eller ett envetet dagsregn, vare sig det öser ner eller bara drömskt duggar. Oväder säger vi. Det är oförskämt att kalla regnet oväder tycker jag. Det blir ju så bra när vi fått det.
 
Låt oss sluta vara stygga mot regnet. Evigt solsken bleve allt väldigt jobbigt också. Jag är glad åt det pärlgrå. Ett mjukt sommarregn är mig kärt och har man tur får man strax se regnbågen. Himmelsbron.
 
                       
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela