brittensvardag.blogg.se

Årets sista fredag

Publicerad 2016-12-30 06:13:00 i Allmänt,

 
Tänk så fort det gått. Det här året har liksom bara swishat  förbi. Mycket bröd har jag bakat, en hel del raggsockor och virkade dukar har det också blivit men i övrig har det hållit sig lugn. Det har varit ett bra år, ett år helt utan dödsfall och svåra sjukdomar i familjen och det är det allra viktigaste. Mer begär jag inte av ett bra år. Men ute i stora vida världen har det hänt desto mer.
 
Det här året har varit ett skottår. Det tror jag i och för sig inte har varit av någon betydelse men det startade på en fredag i alla fall.
 
IS har tagit på sig skulden för många bombdåd och sprängningar. Hundratals för att inte säga tusentals har dödats. Det är naturligtvis en katastrof för deras anhöriga men för mig blir dessa människor konstigt opersonifierande i den stora mängden.
Mord, bränder, jordbävningar och översvämningar har också skördat många liv liksom sjukdomar och stora epidemier och pandemier. Har det då bara varit eländes elände under detta år?
 
Tyvärr är det ju så att stora blir de nyheter som för död och elände med sig. Positiva nyheter rör oftast ett mindre antal människor. Som till exempel att Sverige fått två nya prinsar under året. Många säger att de "skiter" i vilket men för många är detta en stor och positiv nyhet. Synd är bara att varje barns födelse inte röner samma uppmärksamhet. Visst hade det varit trevligt om man sagt ungefär så här; " Samtliga 65 människor tros ha överlevt när ett Egyptiskt flygplan störtade i Medelhavet på sin väg från Paris mot Kairo. I Västra Götaland rapporterades idag om att maj månad slog nytt rekord i antalet födda barn i länet, 2614 stycken i västra Götaland.. (Påhittad siffra). Sverige tog i natt guld i fotbolls-VM. Målgörare var NN, NN och NN, Vädret ser ut att fortsätta med sol och uppehåll på dagarna och livgivande regn på nätterna.
 
Drömma och önska kan man väl alltid, det kostar inget.
 
Jag hoppas för egen del att min arbetsgivare bestämmer sig för att jag behövs så att jag slipper återgå till aktivitets-rapportering,  till rapporter till försäkringskassan. Att jag slipper den mentala fotbojan av att inte få känna mig fri, att alltid vara tillgänglig på telefon och mejl, att ha hotet av utstraffning på grund av ett missat samtal hängande över sig, att när jag är ledig eller har semester, kunna åka så långt bort att jag omöjligt kan infinna mig på AF inom 48 timmar. Det skulle vara härligt.
 
Man lever på hoppet sade loppan och imorgon är det åter dags att korka upp en flaska med något gott. Här blir det förmodligen Pommac. Men en flaska Asti skulle vara härligt för en gång skull. Vad man skall äta får jag fundera på. En paj av något slag kanske?
 
           
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela