brittensvardag.blogg.se

Nu var det dags igen

Publicerad 2016-01-30 09:58:00 i Allmänt, Mat,

 
Vad säger ni om denna matlåda? Jag tror inte att ni skulle jubla av glädje precis. Den innehåller två crepes med champinjonstuvning, en halv tomat och en till hälften rutten apelsin som man valde att inte ta med på bild. Tycker ni att det här är värt 49 kronor?
 
                                   
 
Det tycker banne mig inte jag! Jag kanske ska tillägga att maten är förpackad den 21:a med bäst före 26:e och serveras den 25:e. Tomaten är väl inte världens nyttigaste grönsak men halverad och förpackad i fem dagar så finns inte ens det lilla kvar skulle jag tro.
Ni som har åldriga föräldrar ber jag; Hjälp dem med maten. Laga själva och förpacka i plastburkar som kan användas om och om igen. Lagar ni inte mat själva så hjälp dem att handla portioner i närmsta stormarknad. Där finns ofta mat från flera kända krögare att välja på. I frysdiskarna hittar ni soppor, pajer och olika maträtter som bara är att värma i micron eller ugnen. Det blir kanske inte så mycket billigare men mer rejäl mat. Ofta är portionerna från krögarna så stora att de räcker till två gånger. De flesta äldre äter inte så stora portioner så det blir inte dyrare i alla fall.
 
Min älskade lilla mamma är en mycket skicklig husmor och lagar fantastisk mat. Men sedan pappa gick bort för drygt fyra år sedan så blir det inte så mycket mat lagat. I alla fall inte sådan mat som gjordes förr, potatismos med stekt strömming, köttbullar med sås och potatis, ja ni vet vad jag menar. Men ändå fixar hon sig lite mat varje dag. Det kan bli potatissallad med grillade kycklingdelar, pulvermos o färdigköttbullar, en stekt fiskfilé med en kokt potatis och en liten riven morot. Såsen blir kanske en färdig remoulad på flaska. Då och då har också jag med mig lite. Oftast så lagar jag precis med mat men ibland kan det bli ett par matskedar korv stroganoff över, alldeles för lite till någon av oss men lagom till mamma. Tänk på det nästa gång du slänger matrester.
 
Men idag är vi mer mobila och kanske bor vi inte så nära våra föräldrar. Men släng inte maten för det, du har kanske en granne som skulle uppskatta den där lilla portionen.
Idag tänker jag laga ugnstekt kyckling och klyftpotatis eller kanske gör jag flygande Jacob. Jag får höra vad familjen vill ha.
 
 
Prr, Krrr
 
Hörde jag kyckling? Det tycker jag är jättegott, Matte brukar spara en bit till oss och det tycker jag är bra. 
Idag sov vi länge. Matte gick som vanligt upp mitt i natten men hon var klok nog att inte gå ut i köket och börja stöka utan när hon tvättat sig och tagit på sig sina konstiga pälsbitar, päls förresten, det verkar mer vara gjort av tunt skinn eller något, gick hon in och lade sig ovanpå med en sådan där orange, sur sak i ena handen och en bok i den andra. Strax före nio började vi att kvickna till och då gick matte upp och gav oss mat. Idag fick vi någon vit fisk i gelé och så lite hårdisar var. Det var ganska gott. Gelén är absolut bäst tycker jag. Men det var väldigt vilket sömnigt väder det är, jag tror jag går in och lägger mig och vilar frukost i stället. Fast först måste jag berätta en sak, Tusse fick fullständigt spader igår, jag vet inte om han hade dåligt samvete för att han nästan välte mattes fina vas kvällen före eller vad det var men han nästan bodde i famnen på matte igår. Jag jamade det högsta jag kunde för att matte skulle sätta ner Tusse och ta upp mig istället. Husse försökte ta upp Tusse och det gick bra en liten stund men sedan skulle han upp till matte igen. Han uppförde sig som ett riktigt smågli. Missan gick mest och längtade efter lill-matte som var borta nästan hela dagen igår.
Nej nu kommer matte och säger att hon skall lösa melodikrysset så då säger jag natti natti.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela