brittensvardag.blogg.se

Söndag och sol

Publicerad 2016-01-31 10:12:00 i Allmänt, Katterna,

 
Känns lite otippat efter gårdagskvällens åska, regn, hagel, snö och stormväder. Blåser gör det fortfarande lite förvisso men att få se solen gör ändå underverk för humöret. Det ger hopp om en stundande vår.
 
Idag är det den sista januari och en månad som många har förfasat sig för är slut. Själv tycker jag att den gått i en rasande fart. Någon säger kanske att det är ekonomin de förfasat sig för men då är det nog så att man levt över sina tillgångar månaden före. Så låt mig då få ge ett förslag. Öppna ett sparkonto! Spara 50-100 kronor i månaden genom att låta banken sköta den överföringen automatiskt. Den pyttelilla summan gör att du till nästa januari har mellan 6-1200 kronor att ta ifrån om det blir lika kärvt nästa januari. Har du däremot utan egen förskyllan haft en större utgift, ja då hoppas jag att du sparar en slant på ett annat konto också som du kan kalla ditt eget katastrofkonto eller något liknande. De pengarna skall INTE användas för att du levt över dina tillgångar en månad utan tas till när olyckan är framme. När diskmaskinen brunnit upp eller när en eller flera tänder av någon anledning rasat.
Jag har nallat hårt på mitt katastrofkonto sedan i höstas. Först gick 15000 till en ny bil när vår andra blev demolerad i augusti om ni minns. Ungefär då gick också en framtand av och ytterligare 7000 kronor gick till tandläkaren. Nästa vecka är det dags igen, då skall mina tre nya tänder sättas in och betalas. Det är tur att jag hade hunnit skramla ihop till ett skapligt stort katastrofkonto. Sedan är det dags att börja skramla ihop på nytt igen tills nästa gång olyckan är framme. Men det får gärna dröja.
 
Men nu släpper vi sådana tråkigheter för ett tag och tar fasta på framtiden. Med anledning av det skall ni få er en liten bild till livs som jag tyckte var ganska kul.
 
                             
 
Mjaurr!
 
Mmmmm, pippi, gott. Men varför har den människopäls på sig? Det förstår jag inte. Men vad jag förstår mig på är god mat. Det fick vi igår kväll. Först fick vi kyckling och efter det fick vi tonfiskterrine. Det var inte alls dumt, det skulle jag kunna tänka mig varenda dag. Men sådan tur har man bara inte. Fast frukosten idag var inte fel heller, då fick vi sardiner. Jättegott! Fast jag förstår inte varför man blir så trött när man har ätit gott. 
 
Det är som Sessan skrev häromdagen, Tusse har fått för sig att återgå till småbarnsstadiet igen. Så fort han får en chans kryper han upp till matte och sträcker ut sig i hennes famn och matte blir så nöjd så. Fast jag förstår inte vad Tusse har som inte vi har för matte säger att ingen har sådan päls som Tusse. Visst min är riktigt mörkt brun så jag ser helt svart ut men Tusses randiga, skall det vara något? Matte säger att det beror inte på färgen utan på kvalitén. Å visst, det skall erkännas, han har en jättemysig päls på magen. Den är väldigt tät och det är Sessans med men Tusses är också lite längre än vår. "En riktig liten nallebjörn" kuttrar matte. Hmpf! Man blir väl inte nallebjörn för att man har en lite annorlunda päls. En katt är en katt och därmed basta!
 
Nu börjar jag så smått undra när vi skall få gå ut. Men husse säger ena dagen att det är för kallt, den andra att det är för mycket snö eller regn och den tredje så blåser det för mycket. Fast Sessan den mesen hon tycker det är bra att vi slipper gå ut för det är så ofantligt stort därute. Pft, det är väl inte så stort? Det är ju bara som mattes och husses sovrum ungefär. Men Tusse håller med Sessan och säger att världen utanför är mer än altanen. Han frågar om jag inte sett skogen och den jättestora vattenskålen där nedanför. Såklart jag har men dit behöver man väl inte gå?
 
Nej nu tror jag bestämt att det är dags för frukostslummern så här sätter jag punkt och önskar er en skön söndag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela