brittensvardag.blogg.se

Det kan vara trögt

Publicerad 2016-07-19 08:47:58 i Allmänt, Recept,

 
Ja riktigt trögt att komma igång. Det kan yttra sig på många sätt. Ta det här med att städa till exempel. Jag säger "det skulle verkligen behöva dammsugas men jag gör det i morgon för först skall jag städa på skohyllan". Får jag städat på skohyllan? Ne-ej! Får jag gjort det dagen därpå innan jag dammsuger? Ne-ej inte det heller. Sådär kan jag göra i flera dagar innan jag äntligen kan få mig till att ta fram snabeldraken.
 
Likadant är det när jag sätter mig här och skall skriva. Ibland är det som förgjort innan man kommer igång. Oftast beror det på att jag kanske inte riktigt har ett "ämne" men längtan efter att skriva finns likväl. Då tar jag en tur in på Facebook och scrollar lite för att se om jag finner något som fångar min uppmärksamhet. Aftonbladet och GP:s hemsidor kan också funka som inspirationskälla men observera att jag säger KAN för det är inget som är hugget i sten.
 
Hur skall man då komma till skott? För mig brukar det funka med att skriva en lista. Det är jättebra om man vill få något gjort eller att man planerar in det i en timkalender. Det kan vara viktigt att ge sig själv en belöning efter väl utfört arbete för att riktigt motivera sig. Det värsta är bara att komma igång och skriva listan. En sak jag nästan aldrig har problem att komma igång med är att baka. Däremot är det inte säkert att det blir vad jag tänkt men det är en annan femma. Som igår till exempel, då hade jag nästan bestämt mig för att baka bagels men inte blev det några bagels. Nä-ä! Men lite bräck blev det. Det är vad jag kallar brödbitarna som blir när jag helt sonika kavlar ut hela degen direkt på plåten och sedan delar i lagom stora portionsbröd. Det brukar bli 20-24 bitar. Men det konstiga är att dessa bitar tar slut mycket fortare än om jag bakar ut brödet till två limpor. Lite längre håller brödet också om jag bakar ut det till fyra brödkakor men bara marginellt.
 
Trögt är det inte heller att komma igång att läsa. Då är det snarare så att det är svårt att sluta eller låta bli för att göra det där första jag skrev om. Så var det idag. Jag vaknade redan tio minuter över fem och försökte somna om men det gick inte, jag var pigg som en mört. Men bredvid mig låg Boken, den på 645 sidor som jag började på i förrgår och som jag snart har läst ut. Får jag bara hålla på idag också så kanske jag kan ge mig tid med snabeldraken i morgon eller kanske på torsdag för i morgon är en bakdag.
 
                      
 
Recept
 
25 gr jäst
2 tsk mald pomerans
2 tsk salt
2 msk rapsolja
1 ägg
½ liter vatten
3 dl grahamsmjöl
Ca 10 dl vetemjöl
 
Knåda ihop till en slät och mjuk deg. Jäs till dubbel storlek, ca 40 minuter. Knåda igenom degen och kavla ut den på en plåt. Dela den i bitar och låt jäsa igen ca 30 minuter. Pensla med ägg och strö på vallmofrö. Grädda i 225 grader ca 15-20 minuter beroende på ugn. Låt svalna på galler utan bakduk för lite frasig skorpa och under bakduk om du vill ha en mjuk skorpa.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela