brittensvardag.blogg.se

Vatten

Publicerad 2016-06-28 09:25:16 i Allmänt,

 
Vad är lycka? Har du tänkt på det? Någon säger kanske mina barn andra säger mitt jobb. Inget av det är fel, båda är lika rätt men båda saker är så påtagligt och är ganska varaktiga.
Den lycka jag tänkte på idag är nog den där lite mer kortvariga men ändå långvariga lyckan. Den lyckan som vi normalt sett, i vår del av världen, tar för så självklar att vi kanske inte kallar den för lycka. Men så är det bara så länge vi har det. När det blir en bristvara får vi bekymmer och kanske oroar vi oss också. Vad i herrans namn talar jag om då?
Jo, jag talar om vatten. Regn, flödande friskt vatten som droppvis sprids över torr jord och får gräs, träd, och buskar att sträcka på sig, få tillbaka sin färg och lyster. Och har ni tänkt på doften. Den där första flyktiga doften när regn möter torr jord. Det har en liten anstrykning av våt sand. Den doften är fantastisk och unik. Inget jag tror skulle kunna skapas hos någon parfymskapare eller kemiskt laboratorium av något slag. Just den doften gör mig lycklig.
Men också att direkt från kranen kunna fylla ett glas med kallt, friskt vatten. Kunna föra detta glas till torra, kanske lite spruckna läppar, och låta dessa atomer av väte och syre fylla vår munhåla för att sedan transporteras ner för vår strupe. Om du varit riktigt törstig så känner du dig nästan som gräset. Du växer en liten bit, du blommar ut, kinden får lyster och ögonen får tillbaka sin forna glans.
 
Som ni kanske minns ondgjorde jag mig för ett tag sedan över den lilla regnmängd som fallit och alla varningar om att handskas försiktigt med det vatten man hade då grundvattennivån var ovanligt lågt för årstiden. Nu tror jag nästan att den nivån är tillbaka på ganska normal. För sedan den 14 juni har vi faktiskt fått hela 91 mm och jag är lycklig för var och en av dem. Nere i sjön är vattennivån också tillbaka på ganska normalt men än fattas det en bit. Men nu ligger i alla fall inte de små ekorna med kölen i sandbottnen utan guppar snällt invid bryggan. En eller kanske ett par ligger lite väl djupt kan man tycka och skulle behöva ösas men det blir väl till helgen eller tills dess ägarna kommer hitupp härnäst när de har semester eller så.
 
Vad händer idag då? Förhoppningsvis inte så mycket för det brukar betyda en liten portion olycka också och det klarar jag mig utan. Vid halv tolvsnåret skall vi hämta lilla mamma vid Härryda kyrka dit hon envisas med att ta bussen för att sedan dra vidare ner till Ullared. Bristen på trimmertråd och kattmat utlyste detta skriande behov av ett besök där för vår del. Även om man inte handlar för tusentals kronor är det alltid trevligt att komma ut på en tur.
 
Så jag önskar er en fin dag och kanske återkommer jag redan i morgon.
 
                                        
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela