brittensvardag.blogg.se

Bland tekakor och vårblommor

Publicerad 2016-03-18 09:11:00 i Allmänt, Mat,

 
Så är det, idag bakar jag igen. Veckan har varit full av åtaganden och möten. Vi har farit än hit och än dit, egentligen bara varit hemma och tagit en snabbfika eller lite mat. Bensinbolagen har tjänat stora pengar på oss och båda bilarna har fått bekänna färg. Men nu är det dags för service på dem. Den 10 år gamla Forden behöver absolut nya bromsar sedan skadar det nog inte med en koll på vätskor, batteri och tändstift och tändkablar heller. Den lika gamla Subarun är det dags att byta kamrem på nu när den gått 10.000 mil. Inte tror jag att vi fick rätt fjädrar och dämpare på den vid förra servicen heller så det skall kollas upp noga. Man är ju inte gjord av pengar och har man betalt för en sak så skall man ha det.
 
Hur var det då med vårblommorna? Jo, ute i trädgården står snödroppar och vintergäck i knopp och här på mitt gamla kära köksbord står krukan med téte-a-tete. Kommer ni ihåg att jag visade den för ett tag sedan med en ensam liten blomma på? Nu har just den blomman vissnat men fler har kommit i stället och fler är på väg som ni ser.
 
           
 
De här små raringarna påminner oss om att vi på måndag går in i påskveckan. Påsken ligger väldigt tidigt i år men det känns som om det behövs. Fast vintern inte har inneburit ett evinnerligt snöskottande och inte har det varit riktigt kallt heller. Tro för all del inte att jag saknar det, inte alls men på något vis har vintern känts envetet lång ändå. Jag måste erkänna att jag ibland önskade att jag varit ett par, tre år äldre. Då skulle jag tagit mitt pick och pack och övervintrat på Mallorca. Det hade varit lite lagom att åka iväg på annandag jul och kommit hem ungefär nu. Men förresten, jag hade inte varit ledsen för att åka runt den siste november heller. Men nu är det inte så och min dröm får fortsätta att vara en dröm. Istället får jag trösta mig med lite fina jordgubbar från Spanien. Just nu skördar man den första av cirka fyra som är en normal säsong för dem. Håhå jaja varför är man född på fel plats i världen?
 
             
 
Påsk ja. Det är en högtid som för de allra flesta bara betyder ett par dagar extra ledighet men för några andra manar det till eftertanke och kyrkobesök. Förr, när vi alla var yngre och alla levde då samlade jag gärna familjen på ett rejält påskbord på påskafton. Tre sorters sill, inlagd strömming, kräftströmming, Jansons frestelse, ugnsbakad omelett med kräftstuvning, och allt annat som hör påskbordet till. Allt avslutades med en god tårta med ett helt gäng små gula marsipankycklingar på och en rykande het kopp kaffe till det. Men tiderna förändras. Nu är svärfar, mormor, morfar och pappa borta, svärmor är gammal och orkar inte åka någonstans längre nu men visst kan man ha kalas på fyra personer också. Men när man blir äldre så äter man inte så mycket och då är det heller ingen idé att ställa sig till och göra allt det där man gjorde förr. Då skulle man få äta sill och Jansons i flera veckor. Nej, istället har vi bjudit hit mamma på lite förmiddagsfika och en lätt men förhoppningsvis god middag. Lite kortspel blir det nog också. Det är något vi roas av alla fyra.
 
Ja mina vänner, det var lite från min vardag. Kissekatterna sover som små grisar på sina favoritställen så idag blir det ingenting från dem. Jag får önska er alla en riktigt fin dag i solen. Nu när dimman lättat ser jag att isen på sjön är nästan mjölkvit vilket torde betyda att den snart bryts. Det skall bli härligt att åter få se solens strålar reflekteras i dess krusning.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Gun kallin

Publicerad 2016-03-18 09:31:52

God morgon Här stundar också påsken som ju är den största högtiden här. Många jordgubbar har det redan blivit.Påskmat blir det inte så mycket men får väl göra en jansson i alla fall. Ha en bra dag. Gun

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela