brittensvardag.blogg.se

Mamma

Publicerad 2016-05-29 09:07:08 i Allmänt,

 
Mor lilla mor vem är väl som du?
Ingen i hela världen!
 
Ja, idag är det mors dag enligt kalendern men för mig är det mors dag varje dag. Dels så pratar jag med min mamma varje dag i telefonen, sedan träffas vi då och då och varje dag skänker jag kvinnan som gav mig liv en tacksamhetens tanke. Därtill, som bonus, har jag en egen dotter som varje dag ger mig en puss, en kram eller ett vänligt ord. Nästan alltid, allt. Jag är verkligen lyckligt lottad.
 
Mors dag firas nästan över hela världen men inte samtidigt. Finland t ex, firar andra söndagen i maj och där är dagen också allmän flaggdag. Så har inte vi det men många flaggar ändå, särskilt om vädret är vackert. Men dagen är också handlarnas dag. Kommersialismen sticker fram sitt fula tryne och uppmanar oss; köp, Köp, KÖP! Men inte jag. Köpa kan de göra som har dåligt samvete över att de inte ägnar mamma en tanke på långa tider. Men varför, eller snarare, hur blev det så att vi firar mors dag?
 
Som vanligt startade allt i Amerika (1908). En dam, Anna Jarvis, ville på något vis högtidlighålla årsdagen av sin bortgångna mamma, Ann Jarvis och bjöd därför in till minnesgudstjänst. Anna dekorerade själv kyrkan och alla besökare fick en vit nejlika, blomman som hade varit moderns favorit. Gudstjänsten fokuserade på fjärde budet, "Hedra din fader och din moder, på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land." (visa respekt för dina föräldrar), och moderskärlek.
 
I England var man lite tidigare. Där har man kallat midfastosöndagen for Mothering sunday sedan 1607 i alla fall det vet man säkert. Då för att icke hemmavarande barn en gång om året skulle få möjlighet att träffa sin mamma. Vi skall minnas att mycket små barn sändes bort för att mot mat och husrum hjälpa någon välboren bonde eller så. Då fanns ingen socialtjänst som trädde in och hjälpte till om familjen var fattig.
 
I Sverige firades dagen första gången 1919. Året därpå gav en nybildad kommitté ut en skrift om hur dagen lämpligen skulle firas. Detta var ingen som slog an en sträng i de vanliga hemmen men hos adel, borgare och prästerskap hade man råd. Först flera decennier senare antog firandet den form vi ser idag.
 
Men firat mamma, eller modern, har man gjort i långa tider och i nästan alla kulturer har hon varit den viktigaste.  Och visst är hon viktig lilla mamma. Kvinnan som är min allra bästa vän, som jag kan tala om allt med och som känner mig utan och innan. Kvinnan som tillsammans med mig gick och köpte en halv special med räksallad i stället för att laga middag när vi av någon anledning var ensamma hemma. Kvinnan som köpte en liten smörgåstårta med sig hem när hon fått sin första lön och som vi mumsade i oss en lunchrast på hennes lediga dag. (Vad jag avser med första lön är såklart den första lön hon fick efter att ha varit hemma hos och för mig tills jag blev cirka tio år.)
 
Du behöver inte göra något stort men slå en signal till henne och tala om att du älskar henne. Och ja, jag vet, alla har inte haft en så fantastisk mamma som jag men kanske finns det en annan kvinna i din närhet som har varit som en ställföreträdande mamma för dig. Om inte, ring pappa eller den man som ställde upp för dig.
 
                                         Bildresultat för syrener
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela