brittensvardag.blogg.se

Ur led är tiden

Publicerad 2016-10-30 08:28:29 i Allmänt,

 
Nu är vi åter tillbaka till ursprungstiden. Ja hur man beräknade tiden för tre tusen år sedan eller mer har jag inte en aning om men sedan 150 år f Kr ungefär har vi haft det som vi har det just precis nu. Då var det en klok man som hette Hipparchos som genom diverse beräkningar kom fram till att varje timma skulle vara lika lång och att dygnet skulle delas in i tjugofyra lika långa delar. Nu startade den moderna tidräkningen. Den som dög precis som den var fram till 1980. Då kom någon på att dygnet försköts med någon tusendels sekund varje år eftersom ett år består av 365,2422 dygn. Detta är exakt den tid det tar för jorden att gå ett helt varv runt solen. Då kom man fram till att om man sköt fram klockan en timma i mars 1980 så skulle ordningen vara återställd. Jag och miljoner människor till insåg att denna framflyttning av tiden inte gjorde det dygnet längre utan en timma kortare. Bönderna rasade, kossorna ville inte alls bli mjölkade klockan sex utan klockan fem. Mjölkbonden blev trött och sade sig inte alls kunna njuta av de långa ljusa sommarkvällarna. Någon som bestämde räknade ut samma sak och därför bestämde man att till hösten dra tillbaka den där timman igen och ny förvirring uppstod i ladugården.
 
                       
 
 
Så här har vi nu hållit på och joxat med tiden i trettiosex år nu och man börjar tala om att normalisera sommartiden. Varför inte helt enkelt behålla normaltiden och skippa sommartiden?  Vad gör de här tidsomställningarna med oss? Jag hör till dem som ganska enkelt kommer in i sommartiden men har väsentligt svårare att gå tillbaka till normaltiden igen. Ja men ni hör väl själva, rätt som det är skall man gå upp en timma tidigare fast man får sova en timma längre. Det låter ju inte klokt men precis så blir det. Tänk den som kom hem fem i tre i natt och berättar det för bästa vännen på telefonen i kväll.
" - Ja, hej du! Festen var så kul. Jag var inte hemma förrän strax före tre men jag var så trött så när jag klätt av mig och borstat tänderna stöp jag i säng. Jag somnade direkt så jag sov i åtta timmar mellan tjugo över två och halv elva." 
Helknasigt, om ni frågar mig. Tänk också på de stackars kossorna. Nu stod eller låg de där i godan ro när bonden motade in dem i mjölkningsbåsen och så skulle de låta sig bli mjölkade en hel timma för tidigt. Hade jag varit kossa hade mjölken varit sur när den landade i Arlas tankar.
 
Nej sluta trixa och joxa med klockan och låt allt vara precis som det är just nu. Jag skall gå och hämta mig en huvudvärkstablett för huvudvärk är vad jag kommer att ha varje morgon cirka två till tre veckor framåt nu. Allt på grund av tidsomställningen. Jag blir nog Jet-lagad eller något för med ständig trötthet och huvudvärk kommer jag att framleva de kommande veckorna.
 
                
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela