brittensvardag.blogg.se

Så kom det då

Publicerad 2016-09-28 08:04:53 i Allmänt,

 
Jag menar såklart höstens första regn och de första riktigt hårda vindarna också. Hela 25 millimeter regna har de senaste åtta timmarna bjudit på och utanför ytterdörren har stolar och bord blåst omkull. Björkarna har befriats från många av sina gula löv och står åter gröna och fina även om det är lite glesare mellan löven idag. Men vad gör detta när man tittar upp och ser den underbart ljusblå himlen som varit dold bakom natten och tunga regnmoln.
 
Nu är en ny dag så låt oss göra något bra av den. Släpp alla måsten som du kan släppa och gör något riktigt ovanligt eller tokigt. Ring en vän och gå och ta en fika. Ta vägen om fiskhandlaren och köp lite skaldjur och gör en liten fest av denna onsdags kväll. "Hitt på nåt" som han sade den fulcharmige gamen i filmen Djungelboken. Gör det, hitta på något som är utöver det vanliga, något du minns länge.
 
Själv skall jag åka ner till Mölnlycke en sväng och träffa TVÅ väninnor. Jag slår på stort riktigt. Tillsammans skall vi fika och tjôta om ditten och datten och sedan bär det av hemåt igen. För att fira regnet, blåsten och hösten skall jag göra soppa till middag idag. Första gången sedan tidigt i våras, som jag har längtat. Jag älskar soppa och skulle nog kunna äta det varenda dag, året runt. en potatis- och purjosoppa får det bli och kanske gör jag mig till och rostar lite vitlöksdoftande bröd i ugnen till det. Nästan så att man känner sig lite sugen redan nu trots att jag precis ätit frukost.
 
                              
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela