brittensvardag.blogg.se

Ännu en vecka har gått

Publicerad 2017-08-19 08:23:00 i Allmänt,

 
Ja, inte sedan igår dock men sedan förra lördagen. Sju ljuvliga och lediga dagar har förflutit i lättjans tecken. Jag har i stort sett inte gjort någonting utan bara varit. Dottern har dammat och dammsugit, maken har kört oss dit vi nu har åkt, gjort färdigt altanen på lillastugan (det blev jättefint), börjat måla vindskivorna som skall sitta på pumphuset och så har han avlöst dottern vid diskbaljan för inte ens det har jag behövt göra. Jag har knappt ens behövt laga middag. Det hela har varit väldigt enkelt och anspråkslöst. Fast det är klart, igår vattnade jag träden och häromdagen bakade jag ju tekakor så något litet har jag ju ändå gjort. Jag har läst två böcker också och sett en hel massa på TV, plockat smultron och plommon, varit med och täckt det andra plommonträdet så att vi kanske kan få behålla några plommon på det trädet. Men som ni ser, inget betungande och jag har haft tid att vila mellan de få sysselsättningarna. Det är väl det som är semester?
 
Fantastiskt fint väder har vi ju också haft. Regn i tre nätter som sammanlagt gett  45 mm regn. Alltså 45 liter vatten per kvadratmeter vilket betyder 90 225 liter vatten på hela tomten. Nu börjar det likna något. Sedan har vi ju haft ganska soligt och runt 20 grader på dagen så det har gått utmärkt att sitta ute med en fika och gagga om ditten och datten. Lite vind har det också varit och det tackar jag för. Det betyder nämligen att knotten har blåst bort så att vi sluppit dem medan vi har varit ute. Jag hör definitivt inte till dem som sitter och pressar och vill ha sol, sol, sol till varje pris. Om det är sådär soligt brukar det bli så erbarmligt varmt också och sådan där värme så man nästan kan säga hetta, det klarar jag mig utan också.
 
                      
 
Vad vi skall hitta på idag har jag inte en aning om. Om en stund funderar jag på att sätta en deg så jag kan baka ett par snoddas eller så, sedan får jag väl fundera ut något till middagen också men det tål att tänkas på vill jag lova. Kanske är det idag jag skall göra kålpudding. Ett vackert ljusgrönt kålhuvud av svensk mjäll och fin vitkål ligger på bänken framför mig tillsammans med ett par gurkor jag var nere i växthuset och hämtade för en stund sedan och ett glas med lite mynta som nu har stått så länge på bänken att den börjat blomma. Små vita blommor som sprider en doft av tandkräm i hela köket. Eller är det kanske mintkexen jag köpte i Kungälv igår? Förmodligen lite av varje.
 
                    
 
Familjen sover ännu. Jag har inte ens sett skymten av våra tre små pälsklingar så de har väl jagat flugor hela natten och är trötta nu. Men det har förstås åskat i natt och åska gillar de inte så kanske är det därför de sover nu. Ja, jag vet inte! Men en sak vet jag, nu skall jag plocka fram färs ur frysen och sätta ett ämne till ett par snoddas. Sedan återkommer jag vid tio för då är det dags för ett nytt Melodikryss.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela