brittensvardag.blogg.se

Dag 3

Publicerad 2017-08-16 07:14:32 i Allmänt,

 
Idag är himlen grå och i natt har vi fått lite välbehövligt regn. Hörde nyss på radion att det skulle klarna upp fram på förmiddagen vilket passar mig perfekt. Det betyder att jag kan baka något nu och njuta av solen i eftermiddag. Kan det bli mer perfekt. Å inte har jag ont i huvudet idag heller så det artar sig till en bra dag.
 
Men vad jag skall baka har jag inte en aning om. Det brukar ge sig när jag häller ner mjölet i degbunken för det är så jag brukar börja när jag bakar jästbröd. Mjöl, salt, socker kryddor, fett och vätska. Det är allt som behövs och så lite tid såklart. För vad det än står i alla recept så är det viktigt att brödet får jäsa färdigt. Dels får inte det färdiga brödet smaka jäst, sedan får ingen doft av jäst heller hänga kvar och viktigast av allt, har degen fått jäsa färdigt så möglar inte brödet så fort.
 
Vaccinationen av pälsklingarna får veterinären i Mölnlycke fixa. På vägen hem får vi köpa med oss lite mjölk för den börjar ta slut. Har jag tur har dottern middagen färdig när vi kommer hem igen. Undrar vad vi skall ha? Funderade så smått på pannbiff med lök men jag vet inte riktigt. Ingen har ju sagt att jag måste bestämma mig nu så då gör jag inte det.
 
16 augusti, det slår mig, idag är det hela fyrtio år sedan Elvis Presley dog. Tänk vad mycket rykten det har gått om den mannen. Är han verkligen död? Jag såg honom på boulevard den och den igår. Ja jösses vad människor och tidningsfolk, ja de är förvisso folk de också men en särskild sort, kan få till det för att få synas, höras och få lite ljus på sig en stund. Själv hör jag nog till sorten som helst inte vill synas i stora sammanhang. I grunden ligger nog rädslan för att göra bort sig.
 
                                      
Det är så här jag vill minnas honom. Ung, glad, oförstörd och med glimten i ögat.
 
Det är något som åren ger oss i alla fall, lite självinsikt. Rädslan för att göra bort sig och säga sin mening brukar också försvinna med åren. Om man nu inte hört till den sorten från början. Den som är den givna ledaren, som vågar föra sin grupp framåt och säga vad man tycker. Den de flesta av oss gömmer sig bakom ända tills den dag vi hamnar i en situation som får "han med hornen" att flyga i oss och får oss att säga vad vi tycker och var vi står.
 
Nej, nu har jag inte tid med det här mer. Nu har klockan blivit 07.00 så nu skall jag baka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela