brittensvardag.blogg.se

Dag 5

Publicerad 2017-08-18 08:35:22 i Allmänt,

 
Mardrömmarna sätter in.
 
Visst låter det läskigt? Men det var faktiskt inte så farligt. Jag skall ta det ifrån början. Jag vaknade tjugo minuter i fem och behövde "lätta mig" som man sade förr. Klarvaken var jag men har man semester så skall man inte gå upp så där tidigt det har jag bestämt mig för.
 
                    
 
Men så nyste jag fem gånger och sedan var det klippt, näsan rann som en öppen kran. Så jag tog tidningen jag fick i brevlådan igår och bläddrade fram till ett busenkelt korsord, typ snipp snapp (barnkorsord). När jag hållit på med det en stund så åkte ögonen igen och de var där någon stans jag började drömma. Det satt en skäggig men inte direkt ovårdad man i mitt rum, tänk er ett rum med två hörnskrivbord bredvid varandra, på samma vägg stående, Han bad mig beställa tårta. Han ville inte ha tårta med en massa bär på och ingen prinsesstårta heller. När jag föreslog en Schwarzwald slog han ifrån sig med båda händerna. Jag satte mig då och ringde och tänkte beställa en sachertårta. En sådan där med chokladbottnar och aprikoskräm emellan och sedan överdragen med en chokladganasch . Där vaknade jag till igen och vände på kudden.
 
                    
 
Jag vet inte var jag hade varit men jag kom in på mitt rum igen, förmodligen var jag på jobbet för jag hade mina smurfblå kläder på. Då kommer den här skäggige mannen fram och frågade om jag beställt tårtan. Jag svarade nekande och i nästa sekvens satt min arbetskamrat Eva vid det andra skrivbordet. Det är inte alls konstigt för det är hennes plats men emellan oss satt en ung förmåga som sade sig vara praktikant eller något liknande. Praktikanten hade brett ut sig över allas skrivbord och min telefon låg under en hög med kläder. Kläder som såg ut som lump. Inte heller detta kan väl anses vara en mardröm kan jag tro.
 
                      
 
Men så fortsatte det med en ny dröm. På något vis hade den där platsen bakom mitt och Evas skrivbord blivit sätet längst bak i en spårvagn. Så som de såg ut i slutet av sextio- början av sjuttiotalet. Där satt nu "min" skäggige man, nu betydligt mer ovårdad tillsammans med sina kompisar som såg ut att använda både droger och alkohol för att berusa sig. De rapade och skränade och uppförde sig allmänt ohyfsat om man säger så. En stor dreglande, hårig hund med bara ett öga, som asaguden Oden, lufsade runt och skvätte dregel överallt när han skakade på sitt stora huvud. Jag hade tårtan med mig och den skäggige slet den ur mina händer och började bryta bitar av den och dela ut till sina vänner. Betalt fick jag inte för tårtan och den skäggige mannen sade att han var hungrig och sugen på tårta. Där vaknade jag på allvar och tänkte att , nu får det vara nog.
 
En dusch och lite frukost har inte fått mig att riktigt glömma drömmarna ännu men kanske går det bättre nu när jag delat med mig av dem.
Ja, så startade min femte semesterdag. Vad vi skall hitta på i dag är väl inte riktigt bestämt men vi hade väl våra funderingar åt Kungälv och kexfabriken men det är inte till 100% bestämt så det får bli det det blir.
Långt från tårtor blir det i alla fall det är jag nästan säker på.
 
                     
 
Ja just det, ett paket från Matsmart skall hämtas också. Där finns nog mycket hallonbåtar och Bounty till maken och dottern. Själv spann jag loss på en del goda smörgåskex med goda kryddningar och lite juicer av olika smak. Jag var feg och beställde bara en liter av varje ifall de innehåller sötningsmedel eller inte är goda av en annan anledning. Det får i alla fall bli mitt bidrag till att matsvinnet minskar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela