brittensvardag.blogg.se

Dag 7

Publicerad 2017-08-22 07:47:00 i Allmänt,

 
I går tror jag att vi hade alla sorts väder utom då möjligtvis snö. Det började med dimma och slutade med lite hagel. Men så länge inte nederbörden inkräktar på mitt uteliv så bryr jag mig inte ett dugg. Nja, jo, där ljög jag visst lite för bryr mig gör jag ju, jag gläds åt nederbörden för det saknas fortfarande mycket i alla magasin.
 
Idag är det alldeles stilla igen och sjön ligger spegelblank. Det regn som har kommit har gett träd, buskar och växter kraften och färgerna tillbaka men torkan som varit har ändå satt igång processen mot höst i alla fall. För de löv som gulnat singlar sakta mot marken och vildvinet går sakta över i rött. Det är minst en månad för tidigt.
 
Äpplena och plommonen mognar också och är snart klara för skörd. De är inte så stora i år men förhoppningsvis goda. För första gången får vi nu full skörd på vårt äppleträd, det nya som vi köpte för fyra-fem år sedan men som inte trivdes där vi först satte det. Hösten 2015 flyttade vi det så cirka 15 meter och vi oroade oss så för att det skulle blåsa sönder och att eventuella kart skulle peppra hussidan om det blåste mycket. Därför spjälkade vi upp trädet så mycket vi bara kunde och det gjorde vi nog bra för nu står det där, rakt och fint med ett trettiotal små men fina äpplen av sorten Aroma.
 
Gurkplantor och tomater har inte fått den kärlek och omsorg som de behöver och har därför redan tagit höst och lagt ner sin verksamhet men vindruvorna börjar i alla fall att rodna och är nog klara om ett par-tre veckor. Dessa våra små men supersöta och goda druvor som vi köpte som blonda men som är så mörka att de nästan är svarta. Potatisen som såg ut att vissna innan den gick i blom har nu rest sig igen. Jag vet inte vad som hänt men blasten är meterhög och blommar med blålila blommor i mängd. Med den utvecklingen så har vi nog bara lyckats odla potatisblast i år, det finns nog inget under.
 
Persilja har jag däremot skördat och fryst in så jag tror vi klarar hela vintern. Funderar så smått på om jag skall skörda av gräslöken och förpassa den till frysen också men jag har inte helt klart för mig vad jag skall använda den till så jag avstår nog i alla fall. Däremot ser vitlöken ut att vara kvar så den skall jag nog se till att ta hand om i alla fall.
 
Nu tror ni såklart att jag har mängder men där misstar ni er. För här finns bara pyttelite av varje. Kanske tolv vitlökar, ett par-tre kilo potatis om vi har tur och vindruvor blir det nog bara ett par kilo av också men det är gott nog. Det är i alla fall så att vi får smaka. Men vi är långt ifrån självförsörjande.
 
                                    
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela