brittensvardag.blogg.se

Dag 8

Publicerad 2017-08-23 08:15:12 i Allmänt,

 
Ja, dagarna rullar på, och det i en väldig fart. Inte alls konstigt att jag tycker att semesterdagarna går fort när arbetsdagarna bara rusar iväg. Att dagarna rusar iväg måste såklart betyda att vi blir äldre även om man inte blir gammal. Det enda som kändes äldre en min faktiska ålder det var benen. Det är nästan som om jag känner av tröttheten idag också. Vad föranledde detta gnällande om trötta ben då? Jo ett besök på det stora gula varuhuset, Gekås i Ullared såklart!
 
Pengar kostade det också. Konstigt. Jag som brukar tycka att det är billigt och handla därnere. Tittar jag riktigt noga så inser jag att det var billigare än om jag handlat i det vanliga affärerna men 2.547,52 gick det på i alla fall. Men fördelat på 160 poster ger det ett genomsnittspris på ungefär 16 kronor och det hade jag nog inte kunnat få i mina vanliga butiker. Kvittot är hela 62 centimeter långt och utgör ett synbart bevis på vårt frosseri.
 
Vad som inte syns är tiden vi spenderade där. Hela fyra timmar tog det att gå runt nästan hela varuhuset. Betänk då så mycket man hinner gå i ett nästan tomt varuhus. Det var absolut ingen trängsel någonstans. Enda stället det var lite tjorvigt på var damklädesavdelningen där man höll på att bygga om och flytta på alla grejor samtidigt som man bytte ut sommarkläderna mot höstdito. Bytte och bytte förresten. Det gjorde man nu inte men höstkläderna skulle in också och därför var man tvungen att stuva om.
 
När det är sådär tomt så betyder det att man kan gå och bara rafsa i vagnen på vägen. Jösses vad mycket bra bra-att-ha-saker det finns. Batterier, skålar, lim, garn, linne, örngott, ja ni vet, alla ni som varit där. Ni andra kanske också kan ana hur det är i ett varuhus som idag är 35.000 kvm stort och betjänar ca 25,000 kunder per dag som i genomsnitt handlar för ca 3.300 kronor. Tänk er, detta varuhus säljer så mycket att man under en vecka, i högsäsong, tömmer varuhuset hela tre gånger. TÖMMER! Det betyder att genomsnittskunden lägger en ny vara i sin kundvagn  varje minut till ett värde av 15 kronor. Så som  ni ser var vi inte så väldigt långt från genomsnittet på varuvärdet men vi handlade uppenbarligen för få saker för totalsumman stämde ju inte.
 
Nej, nu skall jag inte skriva så mycket mer idag för alla varor behöver plockas in på sin plats och sedan skall vi försöka hinna med ett besök hos svärmor på äldreboendet i Partille också. så som ni ser är jag inte sysslolös på min semester i alla fall. 
 
                              
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela