brittensvardag.blogg.se

In the summertime

Publicerad 2017-08-26 07:43:55 i Allmänt,

 
Ja nu tror ni kanske att jag är alldeles stollig och att ni skulle få ett inlägg på engelska som omväxling. Men se det finns inte på kartan, däremot kan en låttitel trigga igång den lilla engelska kunskap jag har. Visst får titeln dig också att minnas Mungo Jerrys megahit från 1970? Den fick i alla fall igång dagens skriveri här på bloggen när den spelades på mitt morgonsällskap, P4.
 
Visst är det härligt att vi är mitt upp i den, sommaren. En och annan kanske inte tycker att vi haft sommar bara för att inte termometern pilat upp mot 30 grader på dagen, för att vi inte haft svårt att sova för att det varit för varmt eller för att inte fötterna är randiga efter sandalernas skuggande effekt på våra bara fötter. Men fruktträden har blommat och ger nu frukt, grusgångar och plattsättningar har blivit fulla av gräs och träden har blivit gröna av klorofyllfyllda löv, så visst har det varit, och är, sommar.
 
Till stor glädje men också lite oro eller bekymmer har sommaren varit förhållandevis torr. Men det gäller ju inte bara sommaren utan föregående vår och vinter också. Torkan har skänkt mig glädje för tillväxten på den förhatliga spanska skogssnigeln och fästingarna har varit hämmad. Maken har glatt sig åt att inte gräset har vuxit så väldigt utan han har kunnat ägna sig åt annat men nu är det snart dags i alla fall. Oron/bekymret har ju legat i vattenförsörjningen. Nu har vi i alla fall fått lite regn men det har inte kommit så mycket att det har inkräktat på min semester. Inte en enda dag har jag hindrats av att det regnat. Vi har varit ute och åkt, letat efter lokala odlare som vi kan gynna när det gäller champinjoner, tomat, gurka och paprika. Vi har hittat och det är där jag handlar nu medan det är säsong så att jag slipper de långt fraktade, med dåligt vatten vattnade och kanske besprutade varorna som man finner i affären.
 
Låter jag grinig eller kanske rent av märkvärdig? Det är i så fall inte meningen. Men fler än jag måste väl ha märkt att priserna har gått upp i en faslig fart sedan skatteavdragen på våra löner vuxit. Jag vet det bestämt eftersom jag häromdagen, i en pärm fann ett kvitto från en större matvarubutik i Mölndalsområdet. Nu brukar jag ju inte spara på kvitton på den mat jag handlar men på just detta kvitto hade maken inhandlat ett elektiskt verktyg med garanti på. Lustigt nog var datumet 20070822 och det var i onsdags, 20170823 vi var och handlade senast och också den dagen jag hittade det gamla kvittot när jag letade efter ett annat.
 
Jag skall ge ett par exempel, potatisen betalade jag 11,90/kg för i onsdags och för 10 år sedan kostade den 3,95. Jag hade köpt ett sex-pack Åkes Hönökaka för 7,95 och idag får man väl betala 20,90 för ett fem-pack. Ingen av varorna hade varit på extrapris vad jag kunde se. Det var de varorna som hade ökat mest i pris och som fanns på båda kvittona. En två-litersförpackning med mjölk kostade 7,90 medan en 1½ liter kostar 13,50 idag.
 
Men en sak består i kostnad för oss år från år. Det är boklånen på biblioteket. Där kan vi låna och läsa utan att det kostar ett öre. Det är vad jag har gjort denna semester men för all del gör annars också, läser. Som ni säkert vet går också radion för jämnan, ett fantastiskt sällskap.
Men nu är det lördag idag, först blir det Melodikryss och lite senare i eftermiddag skall det bli fisk till middag. Vad vi gör dess emellan vet jag inte ännu men något blir det. Det är lika säkert som Amen i kyrkan.
 
                           
 
Det var ett tag sedan eller hur?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela