brittensvardag.blogg.se

Speciella dagar

Publicerad 2017-08-27 09:06:50 i Allmänt,

 
Varje dag är unik med sitt innehåll. En sanning med modifikation säger kanske någon. Men tänk efter, det finns inte en dag som är likadan. Titta bara på vädret, ena dagen soligt och fint, nästa dag ännu varmare fast kanske med ett och annat moln. Vissa dagar kanske det till och med regnar eller snöar.
 
Hör du till dem som alltid äter samma sak till frukost? Det gör jag. Måndag: müssli med mjölk samt en frukt, tisdag: müssli med mjölk och ett glas juice, onsdag: Knäckemackor och ett glas mjölk och en frukt och så vidare. Som ni ser ganska lika men ändå med små förändringar. Veckan leder så fram till söndag som är lite mer unik för då äter jag gröt. Inte sådan där otäck slemmig havregryn- eller rågmjölsgröt. Nej, mannagryn- eller risgrynsgröt skall det vara. Inte ens muggen med te är alltid densamma. Jovars, lika på det sättet att det alltid är te och alltid i samma blå mugg men det är olika smaker varje dag.
 
                                      
 
Sedan har vi det där med kläderna. De anpassas först och främst efter temperatur men också efter tillfälle. Olika känslor i humöret får oss också att välja olika färger och kombinationer men framför allt står ett val mellan olika material.
 
Vi kan gå vidare med olika möten. Vissa människor, familj och arbetskamrater t ex möter du frekvent varje dag medan andra möten bara kanske sker en enda gång i livet. Men ta tillvara på stunderna för de kommer kanske aldrig tillbaka. Vi vet aldrig vad livet har i beredskap åt oss och inget är så förgängligt som livet.
 
Så hur blir min dag tro? Förmodligen alldeles som vanligt. Men jag har ett par alldeles nya joggingbyxor på mig, ett par jag aldrig använt förut. Det är stort. Sedan i kombination med den här gamla tröjan, det är större. I mina fina blå mugg hade jag en  ny smak på teet som jag köpte igår, det är jättestort. Men det mest unika, fantastiska, underbara och storartade är att jag fått vakna upp till en ny dag, att få leva i den här dagen och förhoppningsvis få må så här bra som jag gör just nu, det är enormt.
 
Så snälla du, dröm inte om det där stora, enorma, fantastiska som du innerst inne vet att du aldrig kan få, utan ta tillvara på det du har, gläds åt det lilla och sätt upp mål som är rimliga, gärna med delmål. 
Ta vara på tiden för varje sekund flyr och kommer aldrig tillbaka.
 
                        
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela