brittensvardag.blogg.se

Tänk så avigt det kan bli

Publicerad 2017-08-06 11:23:53 i Allmänt,

 
Först hade jag inte tänkt att skriva något idag, för igår hade jag ingen fantasi alls.
Men igår eftermiddag åkte vi till en mycket god och kär vän och fikade. Vi spelade ett par vändor kort och av någon anledning kom vi att prata om...... Ja vad var det nu det började med? Så katten att jag minns. Men jag minns att vi avhandlade pengaplaceringar, arv, sociala orättvisor, nyttan av dammsugning, arbetssituationer, resor, körkort och när skall man sluta köra bil och mycket, mycket mer. Vi som bara hade tänkt stanna ett par timmar blev kvar länge och var inte hemma förrän strax före klockan tjugotre.
När man haft sådär trevligt så är det heller inte bara att gå till sängs. Vissa ämnen avhandlades vidare på väg hem och något fortsatte innanför hemmets fyra väggar. Således kom jag inte i säng när jag brukar och se, då är jag piggelin igen och det var lögn i Sion att somna. Halv tre var jag upp och drack lite vatten och då sov familjen sött. Jag mötte bara en av katterna som varit i köket och knaprat hårdisar. Men efter det så somnade jag till. Men strax före sex vaknade jag som vanligt men då hade jag ingen lust att gå upp så jag vände på mig och somnade om. Nästa gång jag tittade på klockan var hon nollsju nollsex men jag hade ingen lust alls att gå upp men då somnade jag inte om mer i alla fall. Så 07.45 gick jag upp och kokade mannagrynsgröt och te.
 
Sedan satte jag på den här mackapären. Då sätter eländet igång att uppdatera alla inställningar den måste laddat ner medan jag var inne på datorn igår. Tre och en halv timma tog det och nu tre muggar te senare är jag alltså igång. Är det dags att köpa nytt tro? Men kanske blev det som jag läste i den senaste boken verklighet och då är det ju onödigt.
Vad var det då jag läste? Jo, Noshörningen av Collin Forbes. Fiction och Fantasi, javisst! Men roligt och lättläst och ganska underhållande också enligt mitt tycke och smak.
Vad handlade boken då om? Jo en man som tillsammans med andra män och kvinnor tyckte att datorer, surfplattor och mobiltelefoner helt tagit över våra liv och gjort hela infrastrukturen och affärsvärlden ytterst sårbar. Därför hade han skapat en programvara som slog sönder all teknik av det slaget med enorma ljusblixtar och ljudkrevader som kunde väcka döda.
Men det var inte allt, för naturligtvis finns det en motmakt som bara vill roffa åt sig av land, människor och pengar också. Människor som vill skapa sig makt brukar föra död och elände med sig och så även i denna bok. Men Tweed, Paula Gray, Robert Newman och alla de andra redde naturligtvis ut det hela och klarade sig undan helskinnade.
 
Det är just sådana här böcker som roar mig när jag är ledig från jobbet. Lite längre ledigheter kan också få mig att läsa böcker med lite mer substans om verkliga händelser och så men underhållningsgenren är inte att förakta.
 
I morgon är det jobb igen. Det skall bli kul. Men det är också skönt att veta att det bara är den här veckan kvar och sedan är det semester!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela