brittensvardag.blogg.se

Bland humlesurr och klöver

Publicerad 2017-12-29 06:55:24 i Allmänt,

 
Visst låter det härligt? Och precis där var det jag vaknade i morse. I morse och morse förresten, det är väl fortfarande morgon när jag skriver detta för klockan har precis passerat sex och jag har bara varit vaken en timma.
 
Men åter till stunden strax innan jag på allvar slog upp mina blå, då när jag befann mig bland humlesurr och klöver. Hur jag var lokaliserad där på sommarängen det kan jag inte riktigt redogöra för. Jag har en känsla av att jag bara var. Fanns där som observatör till det som hände. De flesta skulle nog sagt att det var en helt vanlig äng där ingenting hände men jag var fantastiskt medveten om det som faktiskt hände.
 
Det var inga stora saker i min värld men i ängens värld skedde det omvälvande saker. Den lilla masken som vågade sig upp blev snabbt mat till en koltrast. Den lilla musen som kilade runt i sin jakt på mat fann vad den sökte och pilade snabbt ner i sitt hål. På ett stånd fibblor fann den unga trollsländehannen sin partner och från björnbärssnåret i kanten av ängen vecklade en fjäril ut sina vingar för första gången och fladdrade iväg till alla sina likar. En hel karavan av olika skalbaggar travade runt där i gräset med sina smaragdglänsande ryggsköldar eller täckvingar som det väl egentligen är om man frågar en sådan där entomolog. Alltså en person som håller på med läran om insekter. En sak vet jag i alla fall om de små liven, de har sex ben! Har den åtta ben är det en spindel.
 
                       
 
Sådär pågick livet på ängen och jag sov gott men in över ängen sprang en stor lurvig hund. Jag upplevde den inte alls som aggressiv bara stor och glad. Förmodligen sprang den rakt emot mig för det var då jag vaknade och insåg att ängen behövde en porlande bäck. Men den där porlande bäcken fick jag allt stå för själv och det ganska snart om ni förstår vad jag menar. Men nu var jag vaken så då var det lika bra att tvätta sig och få lite andra kläder på kroppen. Inte nog med det, jag var lite hungrig också.
 
Nu har jag ätit min frukost vilken var god och utgjordes av lite yoghurt, granola, en knäckemacka med den sista biten julskinka från den första skinkan, en mugg te och en apelsin.  Riktigt gott skall ja be att få tala om.
Vad skall jag/vi hitta på idag då? Jo trots regn så blir det en ny tur ner till Kållered idag. Fast idag tar vi lilla mamma med och åker till Cassels för att se om vi kan hitta lite nya och gärna snygga överdelar. Alltså, jumprar, toppar, tröjor och skjortor eller blusar. Vi får se vad vi hittar. Jag skall inget ha tror jag men mamma behöver säger hon och vill ha mig med som smakråd.
 
Igår eftermiddag gjorde jag iordning den andra skinkan för denna säsongen. Jag fick också en leverans av 7½ kg rensad fisk så lite av det skall vi ha till middag idag med lite remouladsås, potatis och sockerärtor eller brysselkål till. Det artar sig till en bra dag det här också. Hinner jag sticka lite också så är lyckan gjord.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela