brittensvardag.blogg.se

Råttorna sitter och gråter

Publicerad 2017-12-28 07:54:37 i Allmänt,

 
Mussliburken var tom, paketet med granola hade bara lite bös kvar i ena hörnet och cornflakesen var också slut. Lika illa var det i kylen för där var både fil och yougurt slut och till råga på allt elände var de goda apelsinerna slut. Inte fanns det någon risgrynsgröt kvar heller och bringaren med nyponsoppa stod på diskbänken med bara en skvätt vatten i. Vad sjutton äter man då? Jo det löste sig. För i det här huset finns det i alla fall alltid bröd, även om det enda som var tinat var vörtbröd. Det är för kryddstarkt till frukost tycker jag men i frysen hittade jag i alla fall ett rostebröd som jag varit klok nog att skiva upp. Tinade gjorde det i brödrosten och gott te fick jag i julklapp så det fick jag också som tur var. Men färska grönsaker var det värre med. Ett par mjuka och spattiga morötter och ett par små gula lökar och en halv vitlök var allt som fanns. Inget av det tyckte jag lämpade sig till frukost. Men helt förkastlig var inte frukosten jag åt för det "vita" brödet hade både vetekli och linfrö i och fiberhavregryn ovanpå. I fruktskålen låg det i alla fall några clementiner kvar så med en sådan till avslut står jag mig nog tills vi varit och handlat.
 
             
Så här kan man lägga dem i kallt vatten en stund och försöka väcka dem till liv igen.
 
Om jag nu inte skulle göra det så lär jag få ett litet mellanmål på IKEA för dit åker vi idag för att titta på en ny soffa. Det är första kiken men någonstans skall man ju börja. Jag har kanske nämnt det förut men vår dyra och fina soffa som vi köpte för 16 år sedan har gjort sitt. Det hade den egentligen gjort redan för 15 år sedan. Denna soffa med sitt vackra kungsblå tyg som hållit fantastiskt bra och klarat både sol, katter och ordentligt soffhäng blev nämligen nersutten direkt. Sätta sig i den är som att sjunka ner med rumpan i mjuk mossa på en myr. Mjukt och skönt men nästan omöjlig att ta sig ur när man väl satt sig.
Men innan vi tittar på soffor skall vi äta en tio-kronorsfrukost för det var därför maken och dottern fick för sig att vi skulle åka till IKEA idag.
 
Till middag idag blir det lite repris på julaftonen för idag skall vi äta upp resten sillen och räcker inte det så kan vi kanske trycka i oss de få skivorna skinka som finns kvar och vörtbrödet kan vi fräscha upp i doppet som är kvar. Visst låter det som om vi nästan lever i svält och armod? Men så är inte fallet, det syns om inte annat på min rondör. Å jag skall berätta en hemlis. Utanför köksdörren står en stor kastrull med ännu en skinka på avsvalning.
 
                    
 
I frysen har jag också gott om proteiner. Styckningsdetaljer av alla olika slag finns det och en massa fisk får jag idag levererat till min dörr. Nästan allt skall ner i frysen utom lite rödtunga som jag hade tänkt ha till middag i morgon. Men nu när vi ändå pratar middag så måste jag åka och handla för nu är både potatis och ris slut, lite snabbmakaroner såg jag i en burk  så helt kört är det inte. Men för den sakens skull så behövs både selleri, palsternacka, kålrot och blomkål, gärna också ett par purjolökar sedan är jag beredd att famna ännu en vecka med god mat.
 
Men nu skall jag fylla på min vackra blå temugg och sedan skall jag väcka familjen så vi kan komma iväg vid nio.
Vi ses i morgon igen hoppas jag.
 
                       
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela