brittensvardag.blogg.se

Vardag igen

Publicerad 2017-12-27 08:42:40 i Allmänt,

 
Men jag har semester så för mig är det fortfarande helg.
 
Nu hör ju inte jag till dem som sover längre för det så min vana trogen gick jag upp sisådär tjugo minuter i sex i alla fall. Det är alltså cirka två timmar sedan redan. Vad har jag då gjort? Tja, hade någon annan ställt frågan till mig så hade jag förmodligen svarat, "inget särskilt", men som ni förstår har jag ju inte bara suttit här på en stol och tittat rakt ut i tomma luften. Nej, jag har såklart tvättat mig och klätt mig, ätit frukost, bäddat, och gett våra tre små kissekatter lite färskt vatten. Mat är ingen idé förrän alla tre har vaknat eller skall jag kanske säga fem. Hur som helst, så här dags kommer kissekatterna upp en och en, går en sväng på lådan, tuggar i sig några hårdisar, dricker lite vatten och kryper ner på varsin mysig sovplats för ytterligare ett par timmars sömn. Men jag har också klarat av en annan sak som jag helst gör medan det är tyst och lugnt. Jag har gjort i ordning nästa års elförbrukningslista.
 
                      
 
Nu ställer sig kanske någon väldigt frågande men det är inga konstigheter alls bara en gammal vana. Jag skall ta det från början. När vi köpte det lilla huset vi bor i var vi väldigt oerfarna och hade inte riktigt klart för oss hur många kilowatt saker och ting drog på ett år och vad kostnaderna skulle bli så då får man skriva listor och skaffa sig koll. Sagt och gjort. Jag skapade en lista i Excel, som för övrigt är mitt absoluta favoritprogram, och sedan gör maken så att varje söndag läser han av elmätaren. Detta sker normalt sett mellan två och tre på eftermiddagen. När han läst av för han in det på listan och räknar ut differensen mellan förra veckans  avlästa mätvärde med veckans och får på det viset fram exakt hur många kilowatt vi har förbrukat. Förbrukningen går som ni förstår lite upp och ner beroende på väder och vind och vad vi pysslar med. Men vi märker också om det händer något särskilt eller lite hur vädret har varit. Vi kan också klart och tydligt se från vecka till vecka och jämföra med samma vecka året förut. Väldigt ointressant kanske du tycker men mig roar det.
 
Vi strävar ju också efter att hela tiden sänka vår förbrukning för att både spara på miljön och spara pengar. När vi flyttade in förbrukade vi 15.621 kW och hittills i år har vi förbrukat cirka 12.400 kW. En ökning jämfört med förra året men det är ju så att detta året har en vecka till jämfört med det förra. En annan anledning kan vara att vi unnar oss en grad eller två till på luftvärmepumpen och således har vi eldat mindre den här säsongen. Men jag kan också notera att elförbrukningen gick upp när vi fick fiber. Hur det kan bli så undrar ni kanske. Jo, det skall jag tala om. Vi sitter nästan aldrig tillsammans och ser på TV. Vi sitter som regel i varsitt rum med varsin TV och ugglar. Vän av ordningen säger kanske att förbrukningen borde ökat mer än de ca 300 kW som det gjort . Och kanske, men vi bytte också ut vår gamla tjock-tv mot en tunn LED-skärm. Därtill så köpte vi såklart LED-skärmar till de andra rummen också. Man kan också med kalenderns hjälp, där jag varje dag skriver upp vädret följa elförbrukningen. En vecka med kyla kan man jämfört med t ex förra året konstatera var kallare eller varmare än förra året. Man ser också tydligt när man gjort en förändring . Till exempel så såg vi 2005 hur elförbrukningen sjönk med nästan 1.000 kW jämfört med året innan. Vad berodde det på då. Jo, var stormen Gudrun som gjorde oss strömlösa i tre och en halv vecka. Har man strömlöst går det inte åt någon ström och detta var ju i januari som är en kall månad så visst gjorde det skillnad. Vi hade också en rejäl minskning av elen år 2003. Då bytte vi ut alla fönster och dörrar mot nytt med betydligt lägre energiutsläpp.
 
Trots att det går alldeles för mycket el i vårt tycke så tycker flera av våra grannar att vi har väldigt låg energiförbrukning. De ligger på 20-22.000 kW om året och har alltså cirka 1.000 kr mer i elkostnad jämfört med oss per månad.
 
                        
 
Nu börjar våra små pälsklingar vakna till liv så nu är det dags att utfordra dem så nu lägger jag ner skrivandet för idag och önskar er alla en riktig fin dag.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: GunKallin

Publicerad 2017-12-27 09:16:24

God morgon
Sådär gjorde vi med när vi hade hus, tyckte också att det var spännande attse från år till år. Vi nöjde oss med att läsa av varje månad.Ha en bra dag.Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela