brittensvardag.blogg.se

Upptäcksfärd

Publicerad 2017-01-21 07:16:43 i Allmänt, Katterna,

 
Hej!
Jag tänkte jag skulle försöka plita ner några rader medan matte gör sig i ordning. Det gäller att passa på.
Egentligen skulle jag ha skrivit det här för flera dagar sedan  men matte är ju aldrig hemma så att man får möjlighet att skriva men bättre sent än aldrig.
Så här var det. I det hus vi bor finns det en våning till under golvet. Dit är det nästan bara husse som går men det gör han ganska ofta. Ibland går han in i det där ljusa och varma rummet där det luktar så gott. Där dom lämnar och hämtar sin päls, fast de kallar det kläder. Dit följer vi gärna med och ibland gömmer vi oss och då plockar husse ut alla kläder ur hålet igen och säger till oss att hålla oss borta men det vill vi ju inte. Fast försiktiga är vi för ingen vill ju vara i hålet när det låter i maskinen. Därtill ser det ut som om det kommit in sådant där blött vatten på något vis, jag förstår inte hur det går till. För senare, när husse drar ut kläderna ur hålet igen, är vattnet borta fast kläderna är blöta. En del kläder stoppar han in i ett annat hål och det är därifrån den goda doften kommer också tror jag. Ovanpå blir det i alla fall varmt och gott så där lägger jag mig gärna. Särskilt om matte eller husse lagt något mjukt att ligga på.
 
Men nu var det väl inte det jag skulle prata om egentligen, utan om det som finns bakom dörren. Den stora gula dörren dit husse och ibland lill-matte går. Jag tror aldrig att jag sett matte gå in där för hon säger att det finns spindlar där. Dit går i alla fall husse med skräpet. Han brukar noga se till att ingen av oss följer med dit in men häromdagen lyckades jag smita in i alla fall men det var otäckt. Det luktade något konstigt därinne. Rätt som det var small något till och då blev jag så rädd. Jag sprang till dörren det fortaste jag kunde. Husse skrattade och sade att det var rätt åt mig, Vet ni vad han kom med? Jo, två små plastlådor eller vad jag skall säga och ur dem hängde bakdelarna av möss. Jag ville så gärna ha en men det fick jag inte så han gick ut genom den vita dörren och slängde dem. Det vet jag säkert för när han kom in igen såg jag inga mussvansar som hängde ut genom hålen. Sedan gick husse in genom gula dörren igen men jag vågade inte följa efter igen. Lite senare när husse hade ett ärende in där igen så tassade jag med in igen men vad mycket konstigt det fanns därinne. Stora berg, sådana som är ute, en massa konstiga blanka rör som det liksom brusade i. Stora vita rör som det var alldeles tyst i fanns det nästan längst in. Där fanns också en hel del små saker som jag inte förstår varför de låg där. Det var mörkt och kallt längst därinne. Rätt som det var sprang jag på den där konstiga maskinen som husse brukar använda när gräset blir kortare och där stod också alla stolar som brukar stå ute på sommaren.
Rätt som det var blev det alldeles ljust igen. Där stod husse. Han var nog lite irriterad tror jag för han kom in och lyfte upp mig och rätt som det var var jag ute. Jag var alldeles nedanför altanen. Jag kände så väl igen mig så jag hoppade ner från husses arm och sprang upp på altan. Där satte jag mig och jamade, och jamade. Rätt som det var kom husse ut från den där dörren och då var jag äntligen inne i det ljusa och trygga köket igen. Jag undrar hur det där gick till egentligen.
Först var jag inne, sedan var jag ute fast jag var inne, tillslut hamnade jag ute ute fast jag var nere och behövde gå upp för att komma in.
Nej, jag tror inte att jag bryr mig om att gå med till det där konstiga uterummet som är inne igen. Tänk om husse inte märker att jag är med då kanske jag blir inlåst för tid och evigheter där.
 
Nu skall jag gå och äta upp resten maten som Sessan och Tusse lämnat. Sedan kan det väl vara lämpligt att krypa upp till lill-matte och vila frukost en stund tycker jag.
 
Ha det nu så gott så kanske vi hörs en annan gång.
 
Hälsningar Missan
 
                        
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela