brittensvardag.blogg.se

Grå, grå, grå

Publicerad 2017-06-11 08:15:58 i Allmänt,

 
Nej, jag är definitivt inte färgblind men det är inte ofta man ser en så jämt grå himmel. Jag hade nog kallat den för antikgrå eftersom den har en mycket lätt ton av gult i sig eller möjligtvis grönt i sin ljusaste form, det man kanske kan kalla ärtpurégrön eller lindblomsgrönt. Egentligen skall man kanske inte diskutera det där med färger eftersom alla människor har olika färgseende och sätt att beskriva den färg man ser eller minns. Skall man hårdra det så finns det bara tre färger, gul, röd och grön, sägs det fast jag skulle väldigt gärna lägga till blå på den listan men kanske är det för att det är min favoritfärg. Svart finns ju inte för finns det något som är riktigt svart så ser vi den inte. Likadant är det med vitt fast tvärtom så att säga. För vitt är ju den allra ljusaste färgen i varje nyans. Vitt har alltid någon dragning åt en nyans, oftast blå. Så är det också med det vi brukar kalla svart. Det är ytterligheten i andra änden, den mörkaste på färgskalan.
 
Så är det, det här med färg kan man diskutera tills inget mer finns att säga. En annan sak som engagerar det är växter. Jag visade ju en bild på min nya orkidé i går och fick väldigt många kommentarer om detta. Många har tydligen likadana för jag fick veta att de var väldigt lättskötta och blommade gärna om även om det inte blev lika rikligt som när man dragit fram blom inför försäljning i butiken. Eftersom jag tycker att brudorkidén är väldigt lättskött och nästan alltid har blom i dem så ser jag fram mot ett långt liv med den.
 
Inte fick jag bakat igår heller för en inventering av frysen visade att vi har gott om bröd hemma, det kommer att räcka minst denna veckan. Så istället klippte jag makens hår sommarkort, alltså cirka en centimeter från huvudet. Dotterns hår klippte jag av cirka femton centimeter så nu återstår nog bara 35-40 centimeter. Någon som blev glad över klippningen var björktrasten som snabbt var nere på marken och hämtade upp allt hår som låg kvar efter klippningen. Jodå, du har så rätt, så här års står vi ute och klipper. Bästa ljuset och inte behöver man städa efter heller för det sköter ju naturen om.
 
Boken är tyvärr utläst så vad jag skall hitta på idag, det vet jag inte. Sitter mest och funderar på vad vi skall ha till middag. Maken och dottern köpte lövbiff när de var och handlade i torsdags. Men just lövbiff tycker jag är så himla tråkigt. Det är ju ingenting utan ett gott kryddsmör eller en kryddigt god konjakssås eller pepparsås till. Pommes frites som man gör hemma blir inte heller så där frasiga och goda som de man köper ute och då är frågan vad man skall ha till lövbiffen. Därför tänker jag asieninspirerarat. Strimlad biff med purjolök eller wokade nudlar med biff. Ja, vi får se vad det blir. Mätta blir vi nog i alla fall. Det brukar vi bli. Mer eller mindre i alla fall. 
 
Kanske att jag bakar lite småkakor i alla fall för jag har smör kvar. Mina älsklingar är inte förtjusta i småkakor men det verkar mina arbetskamrater vara och så är de ju så roliga att baka.
 
        
 
På den här bilden ser vi brysselkex, schackrutor, citronkubbar, mandelkubbar, kokoskakor och nötkakor samt chokladmuffins med gott i mitten.
 
         
 
Eller så kanske jag gör hallongrottor det är gott eller kolagrottor eller.... Åh, det finns så mycket gott att välja bland. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela