brittensvardag.blogg.se

Måndag...

Publicerad 2017-06-05 08:29:34 i Allmänt,

 
Och ledig. Det känns konstigt men också fantastiskt. Jag har ju redan varit ledig i två dagar och här kom en ledig dag till.
Jag älskar mitt jobb men ibland kan jag faktiskt sakna den tid jag haft med relativt obegränsad "ledig" tid. Men sådana dagar kommer jag förhoppningsvis ha många framöver vad det lider. Jag får såklart vänta några år men sedan. Kanske kan man säga som han i ölreklamen gjorde, "Worth waiting for". Minns ni? Det var i reklam-TV:s barndom, en mogen snygg man slår sig ner vid en bardisk, det ser varmt och torrt ut, han får ett stort glas med kallt öl ställd framför sig. Han stryker hatten av huvudet, greppar glaset och så kommer orden "Worth waiting for" och sedan tar han en djup klunk ur glaset och man ser hur han njuter och så tonar bilden ut samtidigt som ölföretagets namn visas på skärmen. Jag minns inte vem det var men jag skulle önska att det var det Australienska bryggeriet "Kangaroo" men kanske var det "Norrlands Guld". Är det någon som vet säkert så berätta det gärna för mig.
 
Kan ni tänka er, jag fick tummen ur igår och bakade bullar. Bullar fyllda med smör, socker och vanilj. Sedan åkte vi ner till lilla mamma och snek till oss lite kaffe. Några omgångar med Chicago blev det också och lite mat från "kinesen" med. En bra och avslappnad söndag alltså. En annan sak som också var fantastisk var att vi fick tio millimeter regn. Det var välbehövligt. Det betyder tio liter vatten per kvadratmeter, det blir drygt 20.000 liter vatten bara på vår tomt. Det gjorde kanske också någon enstaka centimeter vatten till i grundvattennivån så nu saknas det bara 35-40 centimeter till. Försiktighet i brukandet av vatten råder således fortfarande men nu törs man i alla fall köra en maskin tvätt då och då. Det gäller bara att se till att det är fyllda maskiner för annars kan det ses som slöseri med vatten.
 
Vad skall man då hitta på med denna lediga dag? Jag funderar på om jag inte skulle ta och baka ett par limpor bröd i alla fall sedan tänker jag göra sjömansbiff som vi kan äta till lite lunch/middag innan vi åker ut en sväng. Vi hade faktiskt tänkt oss ner till det stora gula varuhuset, till Gekås i Ullared. Jag tror inte att vi varit där sedan i oktober eller något åt det hållet. Så tro mig eller ej, nu börjar det bli nödvändigt. För den som inte åker dit så ofta eller faktiskt aldrig varit där ter sig detta konstigt kanske men om man som vi gjort det till en vana och lärt sig uppskatta de varor som man nästan bara hittar där ja då saknar man det. Något vi gärna köper därnere är en speciell flytande handtvål med oliv. Det finns säkert något liknande i butiken här hemma men för betydligt högre pris. Åker man så här är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en sådan där tvål. Nej, vi köper kanske tio eller fler. Likadant är det med pappersnäsdukar, bakplåtspapper, plastpåsar och mycket mer. Maken köper gärna kalsonger och dottern brukar ha tur och hitta snygga långbyxor. Själv brukar jag ha fullt upp med att plocka till mig på kemisktekniska avdelningen och husgeråd så klart. Det brukar alltid bli ett par nya decilitermått, ett par slickepottar eller något annat jag inte kan klara mig utan i köket.
 
Men innan jag gör allt det där så tror jag banne mig att jag skall baka några rågsiktskakor. Det var jättelänge sedan jag gjorde det. Jag har kanske berättat förut att dottern och maken har försökt underlätta min vardag med att köpa bröd varje vecka när de åkt för att handla. Men det har blivit mycket formfranska, hönökakor, polarkakor och annat vitt bröd så nu längtar i alla fall jag efter lite grövre bröd. Så kanske jag gör skållade rågsiktskakor istället bara för att få in lite mer fibrer i brödet. Så får det bli! En STOR sked med lingon skall också få följa med tror jag, det blir en så god sötsyrlig smak då och brödet blir också lite saftigare.
 
 
                   
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela