brittensvardag.blogg.se

Midsommardagen 2017

Publicerad 2017-06-24 08:37:22 i Allmänt,

 
Den "riktiga" midsommardagen enligt många som håller på att midsommarafton skall infalla den 23:e juni som den gjorde förr. Så blev det i år men sedan 1953 har denna helg varit rörlig i datum. Det är också en av de få helger som firas vid ett helgon eller biblisk persons födelse och inte död. Den som föddes var Johannes döparen. Han lär ha varit född cirka ett halvt år före Jesus och eftersom man inte vet exakt så satte man Johannes födelsedag till den 24:e juni som då blir ett halvt år före julafton. Vill du läsa om Johannes födelse finner du berättelsen i Lukasevangeliet. Kapitel 36 verserna 56-57.
 
Numera infaller midsommardagen mellan den 20 och 26 juni och midsommarafton föregår ju alltid midsommardagen så då infaller således aftonen mellan den 19-25.
 
                       
 
Även våra nordiska grannländer firar midsommar men i Norge och Danmark kallar man den för Sankt Hans-dagen, vilket är ett äldre namn på Johannes. Sankt Hans-dagen infaller också helgen närmast sommarsolståndet. Alltså den här helgen. I många länder och på många ställen firar man dagen med att tända stora brasor. Denna dag har mycket gemensamt med vår Valborg och kanske är det samma sak fast vid en annan tidpunkt.
 
Faktum är att Johannes Döpares dag har vi firat sedan 300-talet men på nordiskt vis så är själva aftonen viktigare än dagen. Därför är vi häruppe i Norden ganska ensamma om att fira jul-, påsk- och midsommarafton, andra firar jul-, påsk- och midsommardagen.  
 
Vi firade en lugn och fridfull midsommarafton. Sill, potatis, gräddfil och lök/gräslök med ett glas öl till. Till kaffet vankades det tårta såklart. Den blev mycket uppskattad och den gick nästan åt hela en. Tycker ni att jag uttrycker mig konstigt? Insåg det själv eftersom jag oftast skriver som jag talar. Jag undrar vad Fredrik Lindström eller någon annan språk-/dialektforskare skulle säga om det? Förmodligen finns det en hel del småländska influenser i mitt språk men också lite bohuslänska och västgötska. Ja, ja. Är det min vardag så är det.
 
                           
 
 
Idag när det är röd dag och dag följande från afton skall vi ha något av det godaste jag vet till middag. Stekt färskpotatis som stekts i det flott som bildats när jag stekt korv, ägg och bacon. En god inlagd gurka till det och ett glas iskall mjölk. Bättre kan det nästan inte bli.
 
                             
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela