brittensvardag.blogg.se

Jag bara älskar det!

Publicerad 2017-05-07 09:42:15 i Allmänt,

 
Nu är det underbart. Så stanna upp, se dig omkring och ta vara på stunden för den kommer aldrig tillbaka. Fast om ungefär ett år får vi uppleva en liknande igen så helt kört är det inte.
 
Vad jag egentligen menar är, stannar du någonsin upp eller ser du alltid framåt? Kan du ta ett par timmar en ledig dag och bara vara eller måste du göra det och det och DET? Hör du till denna gruppen så råder jag dig till att se över din situation. Gå ut, gå eller sätt dig någonstans men säg till dig själv att nu skall alla tankar bort. Se dig omkring, njut av färgerna, formerna och dofterna. Försök att verkligen SE. Säg inte bara att "det var fullt av blommor" utan försök beskriva dem om du inte kan dess namn. Detta kräver att du stannar upp och bara är i nuet. Så här kan du göra med växter, fåglar, bilar eller människor också. Det viktiga är att du stannar upp och använder din hjärna till något annat än bara vad som kommer sedan. När du går från jobbet eller sysselsättningen på fredag eftermiddag så tror jag nog att du säger "- Åh vad skönt det skall bli med ett par lediga dagar". Men hur ledig är du? Fundera på det en stund.
 
Själv är jag nog rätt bra på det här eller så är jag bara lat. Det är ju också en möjlighet. Ha ha.
 
En sak som upptar min hjärna rätt så mycket det är vad vi skall ha till middag. Visst är det förskräckligt? Man klagar över att frysen är full med mat, men man vet inte vad man skall ha till middag. Är det ett välfärdsproblem eller är det bara ett utslag av 40 års middagsplanerande? Jag tycker alltid att vi alltid har haft allting nyss men på de senaste 40 åren måste jag ha lagat rätter som jag glömt för jag lär mig ju alltid att laga något nytt tycker jag. Eller nytt och nytt, man testar i alla fall en ny variant då och då. Ta köttbullar till exempel. Köttbullar är köttbullar tycker du kanske men här har prövats mängder av varianter. Fläskfärs, blandfärs, kycklingfärs och färs från något hjortdjur eller lite vitlök, muskot, ansjovis eller tomat och basilika i. Samma sak men ändå olika.
 
Ändå har jag ett litet knep som jag gärna delar med mig av. Vi äter nästan alltid samma huvudingrediens på samma veckodag. Jag menar så här; måndag - korv, tisdag - fisk, onsdag - färs, torsdag - soppa, fredag - helt kött, lördag - fisk och söndag lite vad som helst. Söndag är det idag och det är alltid lika svårt. Ofta är söndagen den dagen då matlagningen får ta lite tid. Det får gärna vara långkok, som kalops, sjömansbiff eller en stek. Kanske väljer vi istället sådant med mycket hacka och skäras som pizza, tacos eller kebab.
 
Sådana här dagar, när jag inte alls vet vad vi skall ha, brukar vara en sådan dag när jag är sugen på sallad, chili con carne eller gulash. Med andra ord, sådant min kära make inte vill ha. Han är annars inte särskilt svår med mat, då är nog jag mera kräsen men kärleken tycker inte om smaken av tomat säger han. Jodå, han kan klämma i sig en halv tomat om den lagts på tallriken, uppskuren och fin, eller om den finns på en smörgås men det får inte finnas tomater som huvudingrediens (läs krossade tomater på burk) för det är fränt säger han. Men när den hamnar i köttfärssåsen tillsammans med en massa lök, vitlök och morot då säger han inget. Likadant är det med svamp. Färska champinjoner i maten är okej liksom hemgjord champinjonsoppa men inte en kantarellstuvning eller trattkantareller i en sås. Karl-Johan och soppar är bara inte att tänka på. Det kan ju vara gott men är ingen nödvändighet i min värld heller.
 
Men nu tror jag att jag bestämt mig. Det får bli en variant på ropa viejo till middag idag. Ropa viejo som är spanska och betyder gamla kläder. Då blir det ris, lök, svamp, fläsk, bacon och/eller korv, paprika, tomater squash eller aubergine. Med andra ord, vad jag hittar i frys och kyl. Eftersom jag inte har överbliven potatis, pasta eller ris så blir det ingen "äkta" pytt men det skall nog gå att äta i alla fall. Om jag inte minns fel så tror jag nästan att jag har en påse med smuldeg i frysen också så då kanske man skall göra sig till och fixa till en rabarberpaj till dessert.
 
                    
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela