brittensvardag.blogg.se

Sköna maj, välkommen! ♪♫♪

Publicerad 2017-05-01 11:03:19 i Allmänt,

 
Det är ju som jag alltid har sagt, de flesta mornarna vaknar jag med en melodi i huvudet. Inte helt otippat var det strofen ovan som fanns i mitt huvud idag. Och det börjar väl bra, eller vad säger ni? Visserligen såg jag att grannarna som bor nedanför oss hade frost på sina bilrutor i morse när klockan var strax efter sex. Vår termometer gick inte under nollan men inte hade vi många tiondels grader att skryta med. Men vad gör det när solen skiner från en molnfri himmel, koltrasten drillar och göken hälsar maj och mig med ett härligt ko-ko borta i väster. Annars brukar jag inte höra göken förrän i mitten av maj men han är kanske husvill nu när de har avverkat nästan all skog som fanns här. För den som inte besöker oss så ofta ter sig omgivningen  sig ganska olik då hus som förut varit nästan helt dolda nu ligger fullt synliga. Skogen var mogen och mer ändå så det var välbehövligt innan det blev torrakor av alltihop. Men en eller kanske två markägare har ännu inte tagit ner sin skog så än så länge ljuger man inte när man säger att man bor mitt i skogen.
 
Tycker ni att ni fick vänta på dagens inlägg? Det äger sin riktighet för jag fick tag i en bok i fredags kväll och i natt hade jag svårt att släppa den. Men eftersom både resten av familjen och kissekatterna sov så gott i morse (och några gör ännu) så lade jag mig ovanpå och läste ut boken. Då var klockan nästan tio och våra fyrbenta små vänner talade om att nu fick det vara nog, nu ville de ha mat. Så så fick det bli. Men tack vare att jag öppnade vädringsfönstret och lade mig ovanpå så fick jag höra göken
 
Jag funderar på att baka idag också. I går blev det ett par sesamrostebröd. Men vi åkte ner till min älskade lilla rara, snälla och gulliga mamma igår, gubben och jag, och då fick en limpa följa med. Väldigt bra istället för en blomma. Särskilt när det är så att hon alltid brukar ha fina blommor nästan jämt ändå. Men jag vet inte vad jag skulle baka idag. Inte vet jag vad vi skall hitta på till middag heller. Det är alldeles tomt i fantasibanken. Men jag får väl ta en sväng in på Facebook sedan och se vad folk jag känner åt igår och göra en variant av det med det jag har hemma. Hungriga skall vi nog inte behöva vara i alla fall.
 
Lite synd är det att det blåser men kanske blir det så att man går ut och rensar lite ogräs i alla fall. Det behövs under alla omständigheter men när latmasken sätter sig på tvären och skriker NEJ! Jag vill inte! Då är det bra att skylla på vädret. Eftersom maken inte heller tycker om när det blåser så brukar det inte vara så svårt att få honom också att avstå från utomhusaktiviteter. Förr eller senare måste det göras i alla fall så det är väl egentligen bara att bita i det sura äpplet och ge sig ut. Men först SKALL jag baka sedan MÅSTE jag komma på vad vi skall ha till middag. Idag är typiskt en sådan där dag när jag önskade att det fanns något som "astronautmat". I min värld är det en tuggtablett som man kunde ta. En tablett som när man tuggade på den en stund avgav smak av kyckling med ris och curry eller kalops. Naturligtvis skulle det finnas fler smaker så att alla kunde få det de var mest sugna på.
 
Jag är nästan benägen att säga som de gör i ett program på TV:n,
 
                   
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela