brittensvardag.blogg.se

Lördag i november

Publicerad 2017-11-11 08:08:00 i Allmänt,

 
Jag säger som Askungen, "Det kan vara alldeles mörkt, trist, tråkigt eller... helt enkelt underbart". Visst är november en månad som bjuder på mycket mörker i form av korta dagar men också väldigt ofta av extra mörka skyar ur vilka det kommer fantastiska mängder vatten. Men dagarna rullar på i samma takt som de gjorde i juni och idag är det redan andra lördagen denna månad.
 
                           
 
Mårten har namnsdag och den här figuren är synonym för Mårten för mig. Känner du igen honom? Om jag inte minns fel var denne Mårten "dräng" hos farmor Anka i barndomens Kalle Anka-tidningar. En lite trögtänkt, knubbig fågel med ett stort hjärta. Om detta stämmer på fågelarten i stort vet jag inte men visst är de lite lustiga där de vaggar fram i flock.
 
Det är nog bara i Skåne denna fågel inte är fredad idag. Fast nej, idag är vi så rörliga och flyttar kors och tvärs över landskapsgränserna så det firas nog Mårtens afton lite här och var i vårt avlånga land med riktiga gåsamiddagar. Fast Mårtens afton var i går kväll och var det riktigt rätt så åt man Svartsoppa till förrätt, svartsoppan som är tillredd av gåsblod anses vara en läckerhet. Jag har aldrig smakat och känner inget trängande behov heller. Efter soppan serveras då själva gåsen. Den skall vara stekt med en rosa kärna och serveras med kokt potatis, brysselkål och en mustig gräddsås. Till dessert skall det vara äpplekaka.
 
                  
 
Men så här har det inte alltid varit. Förr var det vanligare att man åt lutfisk till förrätt och risgrynsgröt till dessert. Dessert var väl ett lite överdrivet ord i detta sammanhang, jag borde nog ha skrivit efterrätt. Hur det var i övriga Sverige vet jag inte riktigt men i Skåne var det så här det vet jag säkert genom min svärfars hustru som var skånska.
 
Mätt blev man nog för det är genomgående kraftig mat men förr slet man ont för att få till det som maskinerna gör idag om man inte köper färdigt. Jag hade nog kunnat tänka mig en varm sallad med små bitar gås i eller till. Kanske en luftig fromage eller mousse med smak av citron, mango eller hallon till dessert.
 
Men jag skall inte äta gås till middag idag. Jag skall inte ens äta fågel tror jag. Men jag skall åka ner till min älskade lilla mamma och hjälpa henne sätta upp rena gardiner idag. Vad jag vet kommer jag att få en räkmacka till kaffet men säkert också en liten kaka eller så.
 
                
 
Jösses! Det är inte utan att man blir hungrig igen. Kanske är det dags att fylla på med ännu en mugg te och några kryddade kex med god ost på.
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-11-11 09:28:03

God morgon,du brukar hålla koll på vem som sagt vad.Men var inte det ett citat från Askungen? Hur som helst ha en go lördag.Kram🥀🥀

Svar: Visst! Du har rätt såklart. Skall genast ändra.
Britt Hellman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela