brittensvardag.blogg.se

Nu är vintern på väg

Publicerad 2017-11-19 09:08:00 i Allmänt, regn, snö,

 
Det var i alla fall det första jag hörde när jag slog på radion tidigare i morse.  Men jag skall ta det från början.
 
Det hela började egentligen när jag slog på TV:n strax före åtta i går kväll och hamnade rakt in i väderleksrapporten. Då hörde jag att de varnade för extrema regn i Grekland med två till fyrahundra millimeter regn det kommande dygnet. Stackars greker. Jag vet vad det innebär efter att ha upplevt sexhundra millimeter på fem dagar på Mallorca 1986 i oktober. Det var vatten precis överallt. Kanalerna i Alcudia svämmade över och militären ryckte ut tillsammans med Guardia Civil för att spärra av kanalkanter och lägga ut broar så att man kunde ta sig över de största flödena. Sandödlorna fick panik och sprang in på hotellen och i husen till stor förtjusning för alla barn medan vuxna tyckte det var mindre lustigt. Det var inte på något sätt farliga eller hotfulla så det funkade bra att lyfta ut dem på balkongerna.
Efter tre dagar hade det mesta vattnet runnit undan och butiksinnehavarna kunde åter placera sina varor på de nedersta hyllorna.
Vi hade för vana att ge oss ut på tidiga morgonpromenader. Det hade knappt ljusnat där vi gick i sanden bort mot gamla hamnen. Vi upptäckte ganska snart att strandkanten var underminerad och rasade så fort man kom nära. Därför var vi också på behörigt avstånd när bilen från Guardia Civil patrullerade av stranden i gryningsljusets första strålar. När han kom fram till piren, dit vi hunnit, tog föraren ut svängen för att vända ut. Men han tog ut svängen lite för mycket och vi såg hur bilen snart försvann cirka en meter ner och blev ståendes med vatten upp till mitten av bildörrarna. I bilen satt en ung, förmodligen ganska nyutexaminerad, polis. Att se hans ansikte i den stunden var obetalbart. Där fanns rädsla, chock, skam och inte ett dugg humor. Men vi och ett engelskt par som var beredda att leta upp en bar där de serverade en typisk engelsk frukost hade första parkett.
Den unge mannen hade i alla fall sinnesnärvaro nog att glida över till passagerarsidan som var närmast land, där pressade han upp dörren, så pass att vattnet kunde flöda in men inte så mycket att han själv tog sig ut. Maken sprang fram och visade på att den unge mannen skulle veva ner fönstret och ta sig ut den vägen. Gör det med värdighet den som kan. Han kunde inte och jag måste tillstå att jag hade svårt att hålla mig för skratt. Den unge mannen kom ur bilen i alla fall och ni kan tänka er min munterhet här han försökte borsta bort vätan från sina byxor. Ungefär en halv timma senare hade en annan bil hunnit fram samt traktorn som harvade sanden varje morgon för att få bort orenheter som tryckts ner av badgäster och som förts in från havet.  Traktorn hade kraft nog att dra upp polisbilen men starta gjorde den inte så traktorn fick dra upp den till det närliggande servicegaraget där den väl fick sig en omgång så den blev körduglig igen. Ja jösses sicket spektakel!
 
Det var regnet över Grekland det men här hemma skall det visst bli snö över i stort sett hela landet för första gången idag och i morgon. Så sa meteorologerna i alla fall men jag tycker inte att det känns så i luften men vi får väl se. Bara det inte blir som 17 november 1995. När hela Göteborgs-området täcktes av ett tjockt lager snö som låg kvar och fylldes på till en vinter vi sent skall glömma. Lång blev den också.
 
Jobba igår gick bra men jag undrar vad jag skall hitta på idag. Baka kanske?
 
                    
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela