brittensvardag.blogg.se

Ur led är tiden

Publicerad 2017-11-04 08:57:00 i Allmänt,

 
Den rubriken öppnar för många möjligheter men jag tänker vare sig skriva om politik, religion eller barnuppfostran. Jag tänkte faktiskt bara skriva ner mina tankar om tiden. Tiden som den är med sekunder, minuter, timmar, dagar.....
 
Jag tänker alltså skriva om omställningen från sommartid till normaltid. Nej, ni får mig aldrig att säga vintertid eftersom den tid vi nu lever i, är den för oss moderna människor, är den tid vi alltid haft. Vår dotter som är född 1994 protesterar vilt när jag säger så här. Hon tycker att sommartid är normaltid och den tid vi nu lever i är vintertid. Jag kan mycket väl förstå det eftersom vi har normaltid kortare tid på året än vi har sommartid. Men hon är ändå född i oktober på den tiden när vi ställde om klockan i slutet av september eller om det var i början av oktober.
 
Varför håller vi över huvud taget på och jiddrar med tiden på det här sättet? Ställer fram klockan en timma på våren och drar tillbaka den en timme på hösten. Vi "tjänar" ju inget på det! Så det kan inte hänga ihop med att man konstaterat att ett år inte riktigt är ett år egentligen utan att det fattas några minuter här eller där innan jorden gått ett varv runt solen Det kan inte heller hänga ihop med att man vill att merparten av Sveriges befolkning skall få njuta av långa sommarkvällar. Säg det till alla med oregelbunden arbetstid får ni se. Eller en bagare som börjar sin arbetsdag mellan tre och fyra någon gång. Han kan inte sitta uppe och chilla med ett glas vin på verandan tills solen går ner för då skulle han aldrig orka upp för att ge oss vårt dagliga bröd på frukostbordet.
 
Nu vet jag att de flesta tycks ha svårast med omställningen på våren. Att det suckas och pustas över att behöva gå upp en timma tidigare eftersom klockan är sex när hon bara dagar tidigare varit fem. Det där är nu inga problem för mig som är en utpräglad morgonmänniska så för mig skulle det kunna vara sommartid året om. Men när man nu i månadsskiftet oktober-november säger till mig att somna en timma tidigare och gå upp en timma senare då ställs allt på ända. Jag tror man kan jämställa det med att bli jet-lagad.  Jag somnar inte förrän tolv och vaknar klockan fyra och är klarvaken. Min inre klocka har fått spatt och vet inte hur det är.
 
I natt var det samma sak men så var jag ledig idag och då gjorde det inget för när jag läst en timma kunde jag somna om. Men inte för att sova till sex då jag brukar gå upp. Nej, klockan hann bli kvart i åtta innan jag slog upp mina blå. Jag vet att detta kommer att ta en vecka eller två till innan jag kommit i fas så det är bara att bita ihop och göra så gott man kan.
 
Idag blir det ett besök på Tjörn hos svåger och svägerska. Hon skall klippa mig är det tänkt. Man kan inte göra en ängel av en apa men apan kan få lite kortare hår i alla fall. Så idag blir det heller inget melodikryss men kanske att jag lyssnar i kväll.
 
                     
 
                              
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela