brittensvardag.blogg.se

Kommunikation

Publicerad 2017-10-29 07:08:17 i Allmänt,

 
Det finns många sorter så det är inte konstigt att det blir fel ibland. Vad tänkte till exempel du på när du läste rubriken? Tåg båt, buss eller TV, dator och telefon. Allt är ju kommunikation. Ibland envägs och ibland tvåvägs och inte allt för sällan flervägs. Det är inte säkert att det blir svårare för att flera parter kommunicerar med varandra. Men tänk bara så viktigt det är att taxin tar dig till flygplatsen i tid och innan du kom ner i taxin hade du förmodligen använt dina ben. Så vill dig sig illa kan det gå riktigt galet.
 
Men vad jag främst tänkte på idag var kommunikationen genom samtal. Är du alltid säker på att ditt budskap når fram? Grattis i så fall.
Visste du t ex att hela 55% av kommunikationen sker genom kroppsspråket. Alltså med gester, kropps- och ögonrörelser. Vi har således störst chans att lyckas genom ett personligt möte.
38% av samtalet hänger på din röst, hur du låter. Försök till exempel skälla ut någon med en viskande och mild röst, det blir inte speciellt stor effekt av de utskällningen. Mottagaren upplever det troligen som ett ganska behagligt samtal och går därifrån med ett välbefinnande. Nu menar inte jag att man alltid måste gapa och skrika när man skäller eller tillrättavisar någon men normal samtalsröst krävs nog i alla fall.
Den snabbräknande har säkert redan noterat att det fattas sju procentenheter för att göra kommunikationen fullständig. Det är just dessa sju procent du förlitar dig på när du framför din sak. Alltså orden och själva innehållet i samtalet.
Du har rätt liten chans att lyckas med andra ord. I all synnerhet om du talar som jag, som är lite rädd för att trampa någon på tårna med det jag säger.
 
Om jag till exempel säger till dig att blomman i fönstret börjar tappa sina blommor vad gör du då? Hämtar du vattenkannan eller dammsugaren? Vilket tror du att jag vill? Eller om jag säger att jag inte hittar min röda tröja i garderoben, vad tror du jag vill att du gör då? Ingenting? Köper en annan röd tröja åt mig? Eller sätter på en maskin tvätt där min röda tröja ingår? Du tror kanske på det sista men min man tror på det första.
 
Men sedan finns det ju språk som vi inte förstår också. Nu tänker jag inte på främmande språk utan konstruerade språk som esperanto, programmeringsspråk för digital överföring och matematiska formler. När jag säger vi generaliserar jag å det grövsta för kanske är det så att just du är en fena på programmeringsspråk med full inblick i det binära talsystemet som med sina ettor och nollor skapar de bokstäver jag printa ner här för att jag vill att du läser. Tänk så svårskrivet och svårläst det skulle bli om jag skrev såhär; 01100011/10101001/001000110. Har jag gjort rätt och lyckats så ville jag skriva ett käckt litet Hej.
 
Vad fick då mig att tänka på kommunikation idag? Jo ett litet samtal jag hade med en arbetskamrat i fredags. Ända sedan dess har jag funderat på vad hon egentligen sa. Hon gick hem i samma veva så jag hade ingen möjlighet att fråga och reda ut vilket budskapet var. Men det spelar ingen större roll tror jag och jag kan fråga henne i morgon för då träffas vi igen.
 
                        
 
Jo, jag ville att du skulle dammsuga såklart.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela