brittensvardag.blogg.se

Domingo

Publicerad 2017-09-03 08:42:43 i Allmänt,

 
Ja se, det betyder söndag fast på spanska. Det kan ju också vara ett efternamn, Placido Domingo, honom känner väl alla igen? Vad vill jag då med detta dravel om söndag och Domingo då? Ingenting, absolut ingenting, men försök skriva själva skall ni se. Det är inte alltid så lätt att komma igång även om det brukar fixa till sig på slutet.
 
Vad jag skall hitta på idag är givet. Jag skall baka! "Men herregud, människa! Bakade du inte igår?" kanske någon säger och jodå, det gjorde jag. Men bara två saftiga kardemummakakor och sedan tog det stopp för då kom vi på att vi kunde ta den ena kakan med oss och åka  ner till mamma en stund. Dottern fixade snabbt till middagen, det blev tacos. Man behöver faktiskt inte mer när man inget gör. Det är ju perfekt mat nu när grönsakerna är både goda och billiga samt att man kanske kan hämta något från det egna grönsakslandet eller växthuset. Sagt och gjort, vi plockade snabbt ihop oss när middagen var slut och åkte iväg. Det blev ett par härliga timmar fast tiden går ju alltid alldeles för fort.
 
Nu har jag i alla fall kommit igång med bakningen så får vi se hur mycket det blir. Jag har i  alla fall satt ett ämne som kan bli både bräck, frallor och snoddas. Efter det har jag planer på att baka ett par sesamrostebröd och lite grahamsbräck. Längre än så har jag inte planerat men är detta en bra dag att baka så kanske det blir lite rågsiktskakor och ett par havrekubbar också. Det jag inte gör idag gör jag kanske imorgon. Men jag säger kanske, för Orsa kompani lovar inget bestämt, som bekant.
 
Sedan måste jag ju hinna med att sticka lite på raggsockorna och så måste vi ju ha middag idag också men vad jag skall hitta på har jag inte en aning om. Jag får göra en djupdykning ner i en av frysarna och kolla vad jag hittar. Hade det bara hängt på mig hade jag skurit en sallad och rotat fram ett par skivor rökt skinka eller lite räkor ur frysen och sedan hade det varit fix och färdigt.
 
När gubben och/eller dottern vaknar tänkte jag skicka ner dem till äppleträdet nere vid lillastugan och plocka av några äpplen så kanske jag kan sno ihop en äpplekaka eller -paj när jag nu ändå håller på. En vaniljsås till det är ju lätt att svänga ihop. Det tar ju bara ett par minuter och sedan har man mer tid över till annat.
 
Så jodå, jag skall nog få denna dagen att gå också. Det är ingen fara med det och nu har jag ju haft tre veckors semester och har fått vila upp mig ordentligt. Jag nästan skäms, så lat jag varit. Bara gjort sådant som är kul. Helst hade jag ju såklart tagit ett par veckor på Mallis men olika omständigheter har gjort att detta inte varit möjligt. Ett av de största hindren har varit platsbrist på hotell och flyg. Jo så är det, vi är ju lite kräsna när vi  skall iväg och har vissa krav. Dessa låter sig inte göras i en handvändning och en långsiktig planering var inte möjlig i år. Ett annat skäl var bristen på giltigt pass. Ingen av oss har ett och det skulle man jun kunna tycka, att vi skulle fixat det på semestern. Jag har ju några dagar kvar så kanske får vi till det.
 
Nu är det dags att baka ut så här sätter jag punkt för idag.
Var rädda om er och varandra.
Gör inget som inte jag skulle gjort vilket ger er väldigt fria händer. Det innefattar i stort sett allt som inte är dumdristigt, som att simma med vithajar och bestiga Mount Everest i sandaler.
 
                      
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-09-03 08:56:40

Go Söndag.Vi har det varmt i Spanien,38* igår och ändå mulet fram på sån.Värme gillar ju jag med inte det de för med sig. KACKELACKOR..USCH!!! De gillar ju inte heller Höör varmt och tar sig gärna in då,hade 1 lite i morse.Ska gå och köpa lite lavendel för det gillar dom tydligen inte.Dags att lämna husbilen på förvaring oxå. Sen ska vi stråla samman med några gamla kollegor. Ha en skön dag. Kram🥀🥀

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela