brittensvardag.blogg.se

1 april 2018 och påskdag

Publicerad 2018-04-01 08:40:35 i Allmänt,

 
Redan har två av fyra lediga dagar förflutit och jag har bara börjat på den tredje. Vad jag skall hitta på idag har jag inte en aning om men jag har i alla fall ätit min frukost medan jag njutit av musik från barn- och tidiga tonår. Radions P4 levererar program med Ulf Elving, Pudeln som min pappa
sade som inte hade så stor tolerans mot unga herrar med axellångt självlockigt hår i tidstypisk hockeyfrilla. Just nu rullar en låt från 1973, Harpo med sin Sayonara. Någonstans nere i förrådet har jag singeln kvar men det blir ju aldrig så att man spelar skivor på grammofonen längre, det mesta har man ju i mobilen numer.
Men för att ni skall förstå min musikaliska lycka så skall även Helen Shapiro, Agneta Fältskog och Owe Törnkvist nämnas.
 
Det här är en dag  man läser tidningar och ser nyhetsprogram med största skepsis. Är det sant att Zlatan blänkte till i matchen och sköt ett mål från 40 meter i slutminuterna. Jo, kanske, för man kan läsa om det på Aftonbladets nätbilaga och de nämner det på radions nyheter. Eller är det så att den nya farkosten till Mars inte hade något läckageproblem eller högre makter förbjude att man skämtar om något så allvarligt som radhusbränder, laviner eller olyckan att Claes Malmbergs fästmö tvingades stanna kvar i Brasilien. Även om man inte blir direkt lurad idag så framlever man dagen under största uppmärksamhet på vad som sägs eller görs omkring en.
 
Tänk så mycket lättare det var att lura folket med saker som att kunna se TV i färg, tala i telefoner utan sladd, till och med flera mil från hemmet, att inte behöva vända på skivorna eller för den delen spela dem med en laserstråle. Ja april, april din dumma sill. Det kunde man säga förr men idag är de där sakerna verklighet. Det april-luret som jag minns bäst är den halvsida GP (GöteborgsPosten) slog upp för några tiotal år sedan. Det var när handelshögskolan skulle bygga nytt på andra sidan spårvägsspåret vid Sprängkullsgatan och man påstod att bygget skulle få skjutas upp för man hade hittat skelettdelar av en gigantiskt stor dinosaur. Med den tilltänkta tomten i bakgrunden satt en doktor i zoologi eller något liknande med en stor ryggkota från det påstådda djuret i förgrunden. Jag måste erkänna att jag hajjade till innan logiken slog till. Nog skulle man ha hittat de där skelettdelarna när man byggde det gamla huset, det som innehöll nordens största bankvalv på den tiden? Ja naturligtvis. April, april.
 
Det tråkigaste med den lögnen var att det nog bara var jag som över huvud taget sett denna halvsida trots att det också var en förstasida. Men sådant är livet, man ser det man vill se och det som ligger inom ens egen intressesfär. Allt annat passerar och förpassas till glömskans tempel.
 
 
                         

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela