brittensvardag.blogg.se

Åh, så skönt

Publicerad 2018-04-28 09:09:02 i Allmänt,

 
Ja visst finns det mycket som är skönt. Att man lever, har kvar sin förmåga att känna, både fysiskt och psykiskt, att det är lördag och att man får vara ledig ett par dagar.
 
Det finns med andra ord mycket att glädja sig åt utan att det för den skull måste kosta en massa pengar eller energi om ni som jag är lat.
 
Många har för sig att de blir lyckligare av att ha en ny bil, en större båt, en bastutunna istället för en badtunna och så vidare och så vidare. Jag hör tack och lov inte till den typen av person. Jag gläder mig åt att höra koltrastens drill klockan fyra på morgonen, åt en liten katt som kelet kommer och stryker sig mot mitt ben, att apelsinerna som blivit liggande i kylen sedan strax efter jul, fortfarande är njutbara och gav mig ett stort glas färskpressad juice till frukost.
 
Visst, jag är ingen undermänniska på något vis, jag är nog som folk är mest med fel och brister. Det finns säkert människor som retar sig på mina kommentarer på Facebook och i verkliga livet, som tycker att jag uttrycker knäppa åsikter och borde vara tyst men jag är jag och jag tänker inte ändra mig för mindre än att jag själv kommer på att jag lever ett självdestruktivt liv. Om jag på vägen sårar någon hoppas jag att den personen säger ifrån på ena eller andra viset så att jag kan rätta till mitt misstag eller snarare förklara vad jag menade när jag sade det som sårade.
Just kommunikation är något bland det svåraste som finns. Det kräver ett oerhört stort ordförråd av oss människor så att vi med dessa ord kan skapa nyanser i vårt språk. Det gäller också att vara uppmärksam när vi ger en instruktion eller förklaring till exempel, så att vi med våra egna ögon ser att personen du talar med faktiskt förstår vad du säger. Med lite övning ser man det på en flackande eller tom blick hos mottagaren. Det är värre med telefonen men då gäller det att ha bra hörsel så man hör öh, pust, stön och andra läten för uttryck som signalerar osäkerhet. Det skrivna ordet är svårast eftersom det bevisligen går att visa på vad man som avsändare har sagt. Undvik därför att sända ut ett  allmänt eller riktat meddelande när du är arg eller upprörd. Det blir så lätt fel.
 
Nog pratat om språket det var inte det som var min mening att skriva om idag. Nej, jag hade tänkt skriva om FOKUS.
Möjligheten att fokusera på rätt saker. Att glädja sig åt koltrastens sång och att man hör istället för att bli arg och irriterad för att man blir väckt. Åt smaken, att kunna känna sötman från apelsinen eller sältan från den svarta lakritssillen istället för obehagskänslan när man ställer sig upp efter att ha suttit länge och varje steg känns som om man trampar på krossat glas i knälederna. Att faktiskt kunna använda armar, händer och ben istället för att allt man stoppar i sig inte smakar något alls utan bara är trist och tråkigt.
 
Hur mycket fokus hade du på det du nyss läste? Upptäckte du något fel eller njöt du bara över känslan inte vara ensam om att ha ont. Alla har ví nog våra kors att bära men aldrig att det negativa skall få segra över det positiva i mitt liv. För med lite eftertanke så var det kanske bäst som skedde eller så ser vi det goda som kom ur det negativa efter ett tag. Men det är precis som med lönen, det kommer en stund  efter och är inte alltid lika stort eller positivt som vi förväntade oss. Fast ibland blir vi överraskade när lönen av det onda blir långt större än man trott. Så gläd dig åt att få uppleva dagen, att få se solen, känna regnet, smaka maten, doften från sophinken eller av nybadad bäbis. Allt detta är produkter av livet. Att vi har turen att få LEVA!
 
                 
 
                     
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela