brittensvardag.blogg.se

Bitterljuvt

Publicerad 2018-04-22 08:20:33 i Allmänt,

 
Lite väl starkt ord för det, åtminstone jag känner på söndagarna. Underbart att ha en hel, ledig dag framför sig men ändå, man vet att det är jobb i morgon igen.
 
Inte för att jag är ledsen för att gå till jobbet för jag har nog ett av de bästa jobben man kan ha. Jag har också de bästa av arbetskamrater så det är inte det. Men det är härligt att vara ledig också. Vara fri att sitta i lä någon stans och fika, att sitta ner i en fåtölj och handarbeta eller något annat.
 
Men det är konstigt man blir aldrig riktigt nöjd. Man vill tjäna så mycket så möjligt på ett ärligt och rättvist sätt såklart men man vill också ha friheten att jobba när man vill. Jag har vid många olika tillfällen försökt att få mina chefer att gå med på att jag är ledig alla fina dagar och jobba alla regniga, snöiga, blåsiga och tråkiga dagar. Jag tror arbetsgivarna skulle tjäna på det men icke! Det finns ingen som går med på det. Så har jag funderat på att kanske dra ner på arbetstiden lite, men då missar jag inkomst och det vill jag ju inte. Så hur man än vänder och vrider på sig så har man rumpan bak.
 
Vad vill jag då göra med mina lediga dagar? Jo, jag vet precis, RESA. Nej, jag måste inte resa till New York, Singapore eller Nordkap. Jag skulle vara nöjd att åka någonstans i närheten där det är en riktig sådan där knallemarknad eller till kusinen i Falkenberg en dag när det passade oss båda. Eller varför inte en långhelg i Barcelona eller i Glasgow. Ett par dagar på Irland skulle jag också vilja ha. Inte på Nordirland kanske men jag skulle vilja se Irlands gröna kullar, Skottlands ljunghedar, Gotlands ringmur med alla rosor...... Men allt det där kostar pengar så jag måste jobba lite till.
 
      
 
Sedan är det ju så att man rättar munnen efter matsäcken. När jag hade en massa "lediga" dagar och frihet då hade jag ut ca 6.000 kronor mindre per månad men tror någon att jag sparar dessa pengar nu? Inte en chans. Man handlar och handlar som om man inte hade en endaste pryl. Men än så länge har vi varit duktiga och slängt det gamla och utslitna när vi köpt nytt. Ut åkte de gamla fåtöljerna som var nersuttna, trasiga i klädseln och lite gingliga och vingliga i största allmänhet. Ut åkte också den bäddbara soffan som sett bättre dagar och ersattes med en riktig säng med en hel massa kuddar i olika storlekar i. Så den ser mer ut som en soffa än vad bäddsoffan gjorde. Allt i sobert grått också istället för det omoderna terrakottafärgade. Nu vill jag ha nytt i vardagsrummet också. I alla fall ny soffa och kanske nya mattor. De blå vi har nu har hängt med sedan 2001. Soffan är nersutten och tyget börjar bli rejält smutsigt. Kanske skulle man kunna tvätta soffan men varför, när det finns nytt. Ha ha! Men än har vi inte hittat "vår" soffa. Den som är lätt att sätta sig i, den som är lätt att resa sig ur, den som är skön att sitta i och som har snygga matchande fåtöljer. Nej vi får leta vidare. Vad skall det vara för färg då? Beige/brunt, vinrött och mörkblått har vi klarat av nu på 40 år så nu skall vi ha tag i något som kanske står sig i resten av våra liv. Och det får inte vara grått där också. Kanske skall vi satsa på svart???
 
Ja den som lever får se. Lever skall vi inte ha till middag idag så mycket vet jag. Igår blev det faktiskt wokade nudlar med biff och grönsaker så idag kanske man skall satsa på grillat. Det är inte så varmt och soligt men det går ju an att sitta inne och äta.
 
Jag tror bestämt att jag avslutar här för nu skall jag leta runt efter lite snygga soffor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela