brittensvardag.blogg.se

Gick du på det?

Publicerad 2018-04-02 09:00:47 i Allmänt,

 
Gårdagens aprilskämt alltså. Jublade du över sprayen som skulle ge självlysande skidspår i Norrbotten eller att Pågatåget skulle byta namn till Skånetåget och att hälften av vagnarna skulle målas rosa för att bli mer jämlika. I Borås har man tydligen parkeringsproblem för där skulle bara bilar med ojämn slutsiffra få parkera på jämna datum med start redan på måndag. Ha ha.
 
Det här med att luras första april är inte typiskt svenskt utan förekommer lite här och var ute i vida världen. Det har förekommit allt från fejkade bilder på älvdans och obduktioner av utomjordingar till Burger Kings skämt i slutet av åttiotalet om att man skapat en speciell hamburgare för vänsterhänta. Men sötast och det skämtet som jag hade önskat varit sant, är det som kom 1938 och som sade att månen beboddes av enhörningar för de hade skymtats i ett teleskop på ett rymdobservatorium.
 
                         
 
Så det kan bli. Nu har vi redan avverkat tre hela lediga dagar och endast den här dagen återstår. Jag har inte varit på spa, inte på en kortsemester till någon av Europas huvudstäder och inte har jag flängt runt i butiker eller umgåtts med vänner på fester. Nej jag har ägnat ledigheten åt att bara vara, att umgås med familjen och bara göra sådant jag själv vill. Jag har inte ens lagat speciellt mycket mat eller bakat. Men jag har gjort färdigt mina egna raggsockor och mina lovikkavantar är så pass klara att de gått igenom sitt första såpabad. Nu skall de snart borstas och sedan är det dags för nästa såpabad och nästa borstning och sedan återstår en tredje omgång med samma behandling. Bild får ni kanske nästa vecka.
 
Nu har jag inget mer stickprojekt på gång så då har jag tagit till virknålen i stället. Jag behöver lite nya dukar. De jag har, har hängt med sedan 80-talet. De börjar förlora sin fräscha färg och ser lite slitna och tuffsiga ut. Nu är det ju också på modet med virkat igen och man måste ju hänga med, eller hur?
 
Skall vi ta det där med vädret också när vi ändå håller på. Vintern har ju hängt i länge det här året och i veckan som gick har vi gjort av med 163 kw mer än vad vi gjort av med förut en vecka 13 sedan vi flyttade in här i huset 2002. Men någon gång skall vara den första och om några år skrattar vi åt det och säger "Minns ni 2018 när vintern hängde i så länge att vi hade tvåsiffrigt minus och snö vid påsk". Men trots detta har påskliljor och tulpaner börjat sticka upp i rabatten utanför mitt köksfönster. Och nej, rabatten ligger inte vid en husvägg men i nästan rakt söderläge. Kanske kan jag få rapportera om blommande krokus och snödroppar nästa helg eftersom det tydligen skall bli plusgrader dygnet runt hela den kommande veckan med start idag.
 
Jag kan också tala om att någon, förmodligen en FI-anhängare uttalat sig om det osmakliga skämtet med Pågatåget och säger att sådana skämt undergräver kvinnans ställning i samhället. Ja jösses. Det får vara som det vill med den saken men så osmakligt som att man för flera år sade att Paul McCartney var död och några år efter det att Britney Spears kört ihjäl sig, sådana skämt har vi sluppit här i Sverige i alla fall. Åtminstone vad jag vet.
 
          
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela