brittensvardag.blogg.se

Tänk vad minnet är gott....

Publicerad 2018-04-15 08:55:00 i Allmänt,

 
...om än något kort.
 
Igår när jag satt här och skrev hade jag så mycket på hjärtat att jag tänkte, "det där tar jag i morgon". Nu är det i morgon men jag minns inte vad jag tänkte skriva om. Det var i alla fall inte minnet för det hade jag nog kommit ihåg, tror jag.
 
Nej, det var nog något mycket mera jordnära tror jag men jag har inte bakat så det var det inte, jag har inte stickat eller virkat så mycket så det stör heller, så jag undrar vad det var? Hmmm, jag lär inte komma på det nu heller så jag får väl helt enkelt skriva om något annat.
 
Med hjälp av minnet kan vi lagra information och kunskap vilket gör att vi är mycket lösningsbenägna. Alltså duktiga på att lösa problem.
 
                      
 
              
Vi har ett långtids- och ett korttidsminne. Vi kan väl börja med långtidsminnet eftersom det är vad vi minns längst. Vi har två olika minnen där och jag tänker inte ge er de vetenskapliga namnen för det. Det räcker att vi vet att ett minne lagrar upplevelser, att ett annat lagrar kunskap och fakta. Det andra långtidsminnet är det där att vi vet hur. "Har man en gång lärt sig cykla så kan man det sedan för tid och evigheter". Om de fysiska förutsättningarna finns såklart. Likadant är det med språket. Det språket du lärt dig, som blivit lika bekant som ditt modersmål, det brukar också stanna  kvar.
Så har vi då korttidsminnet, arbetsminnet. Det minnet som klarar av att hålla information om maximalt fyra saker samtidigt och bara i 30 sekunder. Det där minnet som gör att vi minns en sifferkombination, t ex ett telefonnummer i minnet medan vi letar efter en penna. Det där minnet är inte självklart, det måste tränas upp. Annars minns vi kanske bara en eller två saker en kort stund, namn och telefonnummer kanske. Själv skulle jag aldrig kunna hålla både ett telefonnummer och ett personnummer i minnet någon längre stund (mer än 10 sekunder). Jo såklart minns jag makens, dottern och mammas personnummer samtidigt men dotterns och mammas telefonnummer har jag svårt för. Ja inte hemtelefon då men mobilnumren.
 
Sjukdomar som påverkar minnet är olika typer av demens-sjukdomar. Sedan finns det man kallar amnesi. En minnesförlust som man kan få efter ett stort trauma, en olyckshändelse eller en händelse som är så fruktansvärd att din hjärna stänger av minnet så du slipper minnas och lida.
Till exempel kan någon förlora minnet från idag till sin 15-årsdag och leva resten av sitt liv som en sådan. Femtonåring alltså. Eller så kan man förlora sitt minne från idag och för resten av sitt liv. Vilket gör att du måste bli presenterad för de människor du lever med och träffar varje gång ni möts för så fort något annat inträffar runt personen med minnesförlusten så är minnet av dig borta.
 
                              
 
Som ni ser är det inte så konstigt att jag inte minns vad jag hade tänkt skriva om idag igår. Det var alltså inget jag kände till sedan gammalt utan förmodligen något jag kom på och tappade enligt 30-sekundersramen.
 
Nu skall jag i alla fall sätta en gryta kalops på spisen så att den är klar när vi kommer hem i eftermiddag för vi skall åka ner till mamma en sväng idag. Det minns jag så det måste vara ett minne som är inlärt sedan gammalt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela