brittensvardag.blogg.se

Dag 19

Publicerad 2018-08-16 07:56:34 i Allmänt,

 
Idag skall grisen flytta hemifrån och jag är så glad för det. Nu tror ni såklart att det är dottern jag kallar för grisen, men inte då! Inte heller är det maken som fått nytt smeknamn (fast han har många), utan det är faktiskt mer precist än så för det är den där adventsljusstakegrisen med fyra ledvärmeljuslampor på ryggen som jag gjort till min vän (gris)-Nina. Nej det  är inget nedsättande i det namnet, snarare tvärs om, för Nina samlar på grisar och har gjort i många år. Hon har så många att hon till och med fått vara med i tidningen Året Runt och visat upp sin samling. Jag har för mig att hon sagt att det är i storleksordningen 1300-1400 hundra små och stora nassar som samsas med henne, maken och sonen i deras hus strax utanför stadskärnan i Borås. Och nu skall också Orvar få flytta dit. Ja Orvar är arbetsnamnet på honom eftersom han tidigt antog formen av en gigantisk korv. Ni vet korvar-Orvar. Det rimmar liksom.
 
                      Bildresultat för korv
 
Men vi skall också hinna med att göra veckans inköp. Det enda jag säkert inte behöver köpa idag är bröd för vi var en sväng till, ute på Åkes igår så nu är frysen full av bröd igen. Nej det är ingen gigantisk frys, modell stå-i-garaget-och-rymma-både-älg-och-rådjur-frys utan bara nästan minsta sorten som man kan ha bröd (och en och annan julskinka i). Däremot får jag hitta på lite saker igen som funkar som lunchmat till jobbet som drar igång på måndag igen.
 
Fast jag har haft en fantastiskt bra ledighet där jag har varit just LEDIG. Jag har i stort sett gjort det jag haft lust med, allt utom att baka. Det har ju varit varmt och torrt på min semester också. För även om vi fått några millimeter regn den senaste veckan så är det inte så mycket att det påverkar fyllnadsgraden i vår djupborrade brunn. Fyllnadsgraden hade idag sjunkit ner till 1,7%. När jag började min semester låg den på nästan 11% och det tyckte vi var lågt. Nej vi skulle behöva ett par hundra millimeter regn på en vecka för att flödet skulle komma igång på allvar,
 
                              Bildresultat för ledighet
 
Men åter till det här med ledighet. Det är faktiskt ett liv jag skulle kunna leva med förutsatt att man hade en ordentlig inkomst. Dagens pensioner kan man ju inte klara sig på. Det är bedrövligt. Å trots alla vallöften som just nu surrar ovanför våra huvuden så tror jag aldrig att det där med höjda pensioner kan vinna laga kraft som genom en fe's trollstavsslag över en natt. Nej för att situationen skall bli bättre krävs nog många timmars dragande i långbänk . Och det resulterar nog ändå bara i en hundralapp eller två mer i pension, minus skatt såklart.
 
Men på tal om pengar, igår kom vår nya mikrovågsugn som jag beställde i söndags över nätet. Jag älskar det här med e-handel. Man kan åka ut och se sig omkring, jämföra saker och priser. Sedan åker man hem, diskuterar det man fått veta, går kanske ut på nätet och kollar en uppgift, diskuterar, stöter och blöter. När man är klar loggar man bara in på en sida som saluför varan du vill ha, gör din beställning och väljer betalsätt. Sedan tar det ett par dagar och så ringer det på dörren och där står en trevlig man eller kvinna med din vara. Du behöver bara skriva ditt namn med pekfingret på en skärm och sedan kan du bära in din vara och placera den där du finner bäst. Ibland kan en viss ommöblering krävas för prylen du köpt är större än du först trodde. Men det är värdsliga problem som Karlsson-på-taket skulle sagt.
 
                               Bildresultat för karlsson på taket
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela