brittensvardag.blogg.se

En lördag som alla andra

Publicerad 2018-08-11 08:51:00 i Allmänt,

 
Trodde ni ja! Men så är det inte. Nej varje lördag är unik på sitt sätt. Ja det är ju alla dagar förresten så ta vara på varje dag som det unikum det är.
 
Idag vaknade jag till en flammigt grå himmel och 13 stackars plusgrader. Det var nästan så att det kändes lite kyligt när jag öppnade altandörren för att släppa ut kissemissarna. Men det var en svalka jag riktigt njöt av. Men jag som alla andra människor vill alltid ha mer och/eller annat för tanken for genast genom huvudet, "vart tog det vackra och varma vädret vägen?". Men det är ju faktiskt sådant här väder vi gick och suktade efter redan i mitten av juni. Då sade vi saker som " tänk om vi  kunde få en sådan där normal och gråmulen dag med en temperatur det går att andas i" Nu har vi fått en sådan dag, så andas!
 
                               Bildresultat för regnmätare
 
Hur trist det än är att inte kunna sitta ute på altanen och äta sin frukost så hoppas jag att det kommer regn, ännu mera regn och inte bara gråa dagar. Vattnet i vår sjö har sjunkit med hela 1½ meter denna sommar vilket aldrig hänt förut enligt byäldsten (dit hör nästan jag också, ha ha) så visst har vi haft torrt denna sommar. Men om inte växterna skall dö på riktigt så skulle vi behöva cirka 150 millimeter regn till att börja med och sedan normalt med nederbörd för årstiden. Hittills i sommar inklusive skuren som kom nu har vi fått 19 mm. Jag lovar, 18 av dem dunstade bort så fort de nådde den varma marken.
 
När det har regnat tillräckligt kanske jag sätter igång att baka lite för det har jag inte gjort på länge. Men jag hade rätt gott om bröd i frysen och semesterns små utflykter har tagit mig förbi lite olika bagerier så i frysboxen ligger allsköns blandning av bröd i alla fall. Nu har vi också ätit nästan uteslutande av hembakt bröd i cirka tio år så det kan till och med vara gott med lite köpebröd nu. Fast egentligen skulle vi nog ha tagit en tur upp till Filipstad och Wasabröd för knäckebröd är det bröd vi mest äter på sommaren. Men det är lite för långt att åka till Filipstad tur och retur på en dag. Men vem vet, det hade ju varit bra att kunna köpa på sig lite pasta också och Barilla är en pastasort vi ofta använder.
 
                         Bildresultat för  ullgarn
 
Som vanligt stickar jag också. Just nu håller jag på med ett par svarta raggsockor i något så unikt som hemkardat, spunnet och kabeltvinnat ullgarn. Ett garn som kostar 200 kronor hg för den som vill ha det. Förutom dessa svarta har jag ett par i gråbrunt i samma garnkvallitet. Sedan skall jag göra färdigt adventsgrisen så att ni kan få se den och så har jag ett litet set med mössa, olle och sockar till en liten kille på 18 månader att göra, så sysslolös lär jag inte bli. Men det är ju precis så jag vill ha det så jag är nöjd.
 
Idag skall vi ut och leta lampa till kylskåpet och ledvärmeljuslampor. Vi skall också passa på att köpa ett nytt köksbord till lilla mamma. Vi var och tittade igår och nu har hon bestämt sig. Sedan skall vi se till att få lite lack på det och forsla bort det gamla, stora och runda bordet hon har nu. Väl hemma skall vi väl äta middag också men idag blir det enkelt gratinerad blomkål med något salt och rökt till det. Allt toppat med en ostsås.
 
                         Bildresultat för ostgratinerad blomkål
 
 Så artar sig en lördag i mitt liv och jag är mer än nöjd med det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela