brittensvardag.blogg.se

Livet är en fest

Publicerad 2018-08-17 08:32:03 i Allmänt,

 
Håll med om det, folk och fä. ♪♫♪♪
 
                       Bildresultat för fest
 
Sådär börjar en refräng som jag har för mig att Nationalteatern gjorde för några år sedan. Några förresten, fyrtio kanske. Men nu var det inte om Nationalteatern jag skulle orda om utan ta fasta på det där med fest. Jag skall börja med att säga grattis till Synnöve som firar sina första 60 år i livet idag. Där skall det bli fest det vet jag för hon bakade tårtor till sina arbetskamrater och vänner hela dagen i går. Det är rätt så fascinerande det där tycker jag. Människor jag växt upp med fyller år. En del firar varje år, andra vart femte och den tredje gruppen firar vart tionde år. Sedan finns det en grupp till, den fjärde. Den grupp jag tillhör. Den som firade sin tjugofemte födelsedag men fortfarande har långt till trettio. Jag brukar berätta  för folk att jag faktiskt, tillochmed, fyllt tjugosex, om de envisas och tjatar och frågar hur gammal jag är. Jag är över huvud taget inte gammal, jag tycker att de borde fråga hur ung jag är istället.
 
                           Bildresultat för torrt skinn
 
För även om skinnet börjar torka ut,(torr inomhusluft), och minnesbanken är så full att det ibland ramlar ut något, man borde kommit ihåg, genom örat eller så, så är man inte automatiskt gammal för det. Nej, gammal blir man den dagen man tappar livsgnistan. Eller kanske är det den dagen när man inte längre har något annat att vänta på än döden som är dagen man blir gammal. Men hör du till dem som vill se barnbarnet gifta sig, kanske göra en resa till Antibes, eller gå klart kursen i porslinsmålning, då är du inte gammal. Bara en jäkligt erfaren tonåring.
 
För visst är det så? Man tappar ju inte en ålder för att man blivit ett, fem eller tio år äldre. Någonstans därinne är du fortfarande 7 år och skall börja skolan, eller 15 år och nästan vuxen, en som vet och kan allt. Alla dina åldrar bär du med dig, det är de som gör att du är du. För även om ni varit bästisar sedan ni lärde er gå så har ni gjort olika val på vägen som har format er till den ni är idag. Det är det som är charmen på gott och på ont.
 
                             Bildresultat för vykort
 
Så låt varje dag i livet vara en fest. En dag som innebär något att glädja sig åt. Är du inte bjuden på kalas så finns det säkert något annat att glädja sig åt. Kanske ett vykort från någon, eller ett telefonsamtal. Har du tänkt på en sak? Det kanske är du som skall skicka vykortet eller ringa det där samtalet. Tänk så spännande. Att först få välja ett kort som passar mottagaren eller som ger en första hint om vad du vill framföra. Eller stunden innan du lyfter luren, när du memorerar det du vill ha sagt eller kanske funderar på hur ditt samtal påverkar mottagaren.
 
En numera avliden släkting sade alltid att "skall du få något i livet måste du kunna ge med öppen hand". Kloka ord tycker jag och sådana samlar jag på så mycket jag kan.
 
                                  Bildresultat för öppen hand
 
Idag skall vi åka med våra små pälsklingar till veterinären så de får sin årliga vaccination mot kattpest och katthosta. En liten hutt för framtid och välgång som vi idag av alla dagar firar tre års samboliv med.
 
Hm-m Jag skall berätta att melodin jag pratade om i början faktiskt gavs ut 1974. Så det är redan 44 år sedan hur nu sjutton det går till på mina 26.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela