brittensvardag.blogg.se

Oj vad sen jag blev!

Publicerad 2018-08-04 09:20:00 i Allmänt, Sticka, virka,

 
Här kliver man upp ur en alldeles för varm säng i godan ro, fixar frukost och sätter sig vid datorn. Väl där så kommer man på att telefonen signalerat att den börjar bli för full av lagrade saker och så tankar man över det till datorn istället. Men mycket av det man tankat över är ju bilder och bilder är ju så roligt att titta på. Där fanns bilder på saker jag bakat
 
                         saker jag virkat
                      och saker jag stickat.
                      Å vi skall inte tala om alla bilder på våra älskade pälsklingar. Från den dagen de kom till oss för snart tre år sedan och till foton som togs i veckan som gick. Jag undrar om inte våra små katter är några av de mest fotograferade. I alla fall här i Hällingsjö.
 
Man sitter och går runt här i huset och tycker att man ingenting får gjort på dagarna men börjar man räkna på saker jag tillverkat så sitter jag nog inte och sover i alla fall. Men jag är som min mormor, måste alltid ha något för händer. Men allt som oftast är det inte händerna som får arbeta utan ögonen.
 
Jag köpte på mig en trilogi av Nora Roberts för att ha att läsa på semestern och det har jag redan gjort men jag har ytterligare två veckors semester kvar så jag måste erkänna att ja nu på morgonen också hunnit med att beställa fyra nya böcker (och lite garn).
 
När mina älsklingar vaknat skall vi åka och lämna av två par sockar jag stickat på beställning. Bland annat paret här ovan men också ett par i lila och grått. När vi gjort det så skall vi åka över till lilla mamma på en fika. Eftersom vi har dåligt med vatten nu skall vi också passa på att fylla upp några dunkar med färskvatten och ta oss en dusch. Det gäller att spara på det vatten vi har. I all synnerhet när vi inte vet hur mycket det är. Det kan bli dyrt det har vi fått erfara en gång.
 
Det hände för några år sedan nu. Det hade inte regnat så mycket på hösten vilket vi tyckte var skönt då. Sedan hade vi sådan tur att det inte snöade så värst heller. Om jag minns rätt så sopade vi bara av uppfarten en gång. Och när jag säger sopade så menar jag just det. Det kom alltså så lite att det inte var lönt att ta fram skyffeln. Med facit i hand så hade vi nog inte behövt sopa heller men vi tyckte att sådana vintrar skulle vi alltid ha. HURRA! Så kom våren och med den kom värmen vi hade fantastiska fyra till fem veckor med strålande sol och 22-32 grader varmt varenda dag. Sedan blev det mulet men vi hade i alla fall tur för det regnade inte. Så kom då dagen när dagens andra maskin tvätt tuffade på nere i tvättstugan, gubben höll på att tvätta av den andra bilen och dottern var sist ut med att duscha. Jag var inte overksam jag heller för jag stod och diskade. Nej inte under rinnande vatten, men jag sköljde disken under rinnande vatten, det gjorde jag. Rätt som det var kom det inget vatten ur kranen. Ett illtjut från badrummet för där stod ungen intvålad från topp till tå och inget vatten och i tvättstugan kom det inget vatten heller. Utifrån kom gubben in och undrade om vi hade vatten eller hade slangen gått sönder? Men vi hade inget vatten. Som tur var har vi regnvattenstunnor runt om huset och i ett par av dem var det fortfarande kvar. Det räckte i alla fall till att skölja av bilen. Vi drog ett par tre liter genom kaffefilter som ungen fick spola av sig i. Jag diskade upp det som var kvar men det fick stå kvar i diskhon tills vi fick vatten igen och tvätten fick vi hänga på tork och tvätta om vid ett annat tillfälle.
Vi väntade tills nästa dag men inte kom det något vatten. I pumphuset var det alldeles tyst, inte ett ljud hördes. Det blev till att ringa en VVS-firma. De konstaterade att sänkpumpen i borrhålet slammat igen och slutat fungera. De sista tio metrarna i borrhålet bestod av sediment så där behövde slamsugas. Det var bara att ringa på slamsugningen, installera en ny sänkpump och ny slang. Sedan fick vi ringa på en tankbil som kunde fylla på i borrhålet så att vi kunde se att allt fungerade. Det gjorde det och allt vatten spolades ut igen. Det här gjordes ett par tre gånger innan gubbarna som kunde saker och ting var nöjda. Men vi blev rekommenderade en service på vattenfiltret också. Aquapressen hade VVS-gubbarna gjort i ordning så den var ren och snygg i också. Summa summarum gick det där kalaset på ungefär 50.000 kronor men vatten hade vi inte tillräckligt för att täcka våra behov just då. Så även den gången fick vi åka ner till mamma och hämta färskvatten.
 
Nu har vi blivit visa av skadan och använder bara vårat eget vatten till att spola på toaletten med. Så när vädret nu är som det är så kan det väl regna också. Vad vi skall ha till middag har jag ingen aning om just nu men eftersom det tråkigaste som finns är att ställa sig med middagen när man kommer hem så äter vi kanske något ute eller köper något med hem.
 
Så förflyter en lördag hos oss så här i början av augusti.
 
Ja just det, det är ju den 4:e så då fyller kusin Ulla år idag. Grattis på dig vännen.
 
                          
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela