brittensvardag.blogg.se

Tjolhej och hoppsansa

Publicerad 2018-08-09 09:24:34 i Allmänt,

 
Nej då Pippi har inte alls kommit på besök men någon rubrik skall man ju ha.
 
Jag hade hoppats på att regnet skulle stå som spön i backen idag för redan i måndags sade meteorologen på TV att torsdagen skulle bli en regnig dag. Samma sak lovade SMHI:s hemsida och norska vädersajten. Men är det något regn? Inte då! Solen skiner från en nästan molnfri himmel och jag börjar tro att skuren vi fick i går eftermiddag, den som knappt gav en millimeter i regnmätaren, var den skur vi skulle fått med början i natten som gick. Istället har det varit varmt som hos honom med hornen, i alla fall i sovrummet som har västerläge, så med sömnen har det varit si och så. Vid ett tillfälle var jag på toa, samtidigt drog jag i mig innehållet i två glas med vatten. Sedan vet jag att jag varit uppe två gånger till men då bara för att dricka. Första gången var det mörkt men andra gången hade det börjat ljusna så jag kunde släcka den lilla lampan som lyser under natten.
 
                    
 
Resursslöseri? Javisst! Men ledlampan , hör och häpna, köpte vi 2006, vi betalade hiskeliga 86 kronor för den på Claes Olsson, vilket var ett hisnande pris när man kunde köpa en vanlig 25-wattare för runt tian. Den här ledlampan har en vanlig klotform vilket inte var så vanligt då när de flesta ledlampor såg ut som små lysrör, den är på hela 1,6 watt. Den har varit tänd varje natt sedan dess. Mellan fyra och 16 timmar per natt, beroende på årstid, har den stått där i sin lampfot och lyst upp de mörka nätterna här i skogen så att man hittar om man är uppe och går mitt i natten. Och det är man ju. För på vintern börjar ju "mitt i natten" runt tre eller halv fyra på eftermiddagen. Hiskeliga tid.
 
Nej istället njuter vi av dessa ljusa morgnar och hyfsat ljusa kvällar ett tag till och får man då tro vädergubbarna så skall vi ha cirka sex veckor kvar med varmt och gott väder.
 
Vad vi skall göra idag vet jag inte riktigt för dottern skall i alla fall jobba i eftermiddag och ikväll. Det är ju torsdag så vi åker väl och handlar lite. Även om det är dåligt med vanlig matlagning nu så tar det på förråden av smör, ost och grönsaker. Men frågan är vad man skall äta till middag de kommande sju dagarna. Nu börjar det bli svårt att hitta på kall mat. Sallad kan man ju alltid äta och den går ju att variera i det oändliga men det är rätt så vattenkrävande.
 
                          
 
Men för att gå tillbaka till LED-lampan. Det var en utlovad bränntid på cirka 10.000 timmar på den där lampan och jag har räknat ut att hittills har den lyst vår väg ungefär 35 000 timmar. Ja så mycket blir det om jag räknar på ett genomsnitt av åtta timmar per natt. Ungefär lika mycket tid har vi sovit bort, en del mer och andra mindre.
 
Men när man sitter och leker med en miniräknare sådär så får man fram smått otroliga siffror. Bränntiden på den där lampan är 2.102 400 minuter eller 126.144.000 sekunder eller 2.920 dagar. Eller, rättare sagt nätter. Kostnaden för den där lampan har så här långt varit 0,03 öre per natt plus el såklart. Det kan man väl inte klaga på?
 
                  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela